Hårvækst er noget, som er vigtigt for mange. De fleste af os ønsker at have pænt hår, og hvis væksten er på plads, så går resten ofte af sig selv.

Samtidig har vi erfaret, at mange af de kosttilskud, som kan benyttes til fitness og træning, også har en god effekt for hårvæksten. Derfor har vi valgt at samle alt informationen her, trods det at hårvæksten måske ikke altid har så meget med den fysiske form at gøre – eller hvad?

I alle tilfælde får du her nogle praktiske tips til at øge din hårvækst. Det er uanset om du generelt bare ønsker at din krop er sundere og i bedre form på alle punkter, inklusiv håret – men også hvis du har problemer med hårvæksten, eller hvis du bare gerne vil komme dig over en uheldig klipning.

1. Supplementér med zink

Det naturlige mineral zink er utroligt vigtigt for håret. En kost, der mangler zink, vil have meget tydelige negative effekter på hår såvel som negle, og da zink kun forekommer i store mængder i visse fødevarer, er det ofte en god idé at finde det som kosttilskud.

Mange oplever meget bedre hårvækst efter at have taget zink. For kvinder er det umiddelbart bedst at tage zink via en multivitaminpille, da det også er vigtigt at få nok jern. For mænd kan zink tages som zink alene – ofte er 30 mg en fin mængde. Mænd kan også tage tilskuddet ZMA, der både indeholder zink, magnesium og vitamin B6. Alle vigtige for helbredet og håret.

Hvis du mangler zink i kroppen, vil det ofte vise sig med hvide pletter på neglene. En dårligere smagssans og et svagere immunforsvar er andre tegn på zinkmangel, og det kan altså løses ved at supplementere med mineralet.

Skulle du ikke have lyst til at tage zink som tilskud, kan du spise fødevarer med meget zink. De bedste madkilder er østers, oksekød, havregryn og græskarkerner.

2. Sørg for at blodomløbet fungerer som det skal

Blodomløbet er virkelig vigtigt for din hårvækst. Hvis du vil have håret til at vokse hurtigere, er det altså essentielt at dit blodomløb fungerer ordentligt. Hovedbunden kan nemlig kun få den rette næring, når blodet cirkulerer optimalt rundt og sender gode næringsstoffer op til håret.

Det vigtigste du kan gøre er at have en god og varieret kost.

Dernæst kan du sørge for at få nok motion, hvilket er det primære emne på denne hjemmeside, og hvor du kan finde masser af tips til fitness, hvad enten det er i center, sportsklub eller derhjemme.

Hvis du vil øge blodtilførslen til hårproduktionen, kan du også stå på hovedet et par gange om dagen. Det lyder fjollet, men det fungerer faktisk udmærket.

3. Lav juice med rødbeder

Dette punkt kommer lidt i forlængelse af det foregående.

Rødbeder indeholder nemlig nitrater, hvilket er rigtigt godt for blodårene. Du åbner op for cirkulationen, og det har gode effekter for helbredet som helhed. Og dermed også håret.

Den bedste måde at optage disse nitrater og næringsstoffer fra rødbeder på, er simpelthen ved at drikke rødbedejuice. Det skal dog være en naturlig form for rødbedejuice. Derfor anbefaler vi, at du investerer i en juicemaskine og laver juicen hjemme i køkkenet.

Mange atleter drikker rødbedejuice på grund af de mange fordele der er, og hvis du gerne vil have håret til at vokse, så giver det også rigtig god mening.

4. Hav en kost med nok proteiner

Hår består primært af protein, og derfor er det vigtigt, at du inddrager nok proteiner i din kost.

Der er ingen grund til at uddybe alt for meget her, da det siger sig selv, at protein er vigtigt.

De bedste kilder til protein:

  • Æg
  • Nødder og kerner
  • Kød og fisk
  • Bønner
  • Kosttilskud som fx proteinpulver

Samt så meget andet. Det er ikke ret svært at inddrage protein i kosten, så sørg for at have en overordnet god og varieret kost – derefter kommer resten af sig selv.

5. Masser hovedbunden jævnligt

Du kan øge blodcirkulationen ret mærkbart ved at massere din hovedbund.

Derudover føles det rigtigt rart, og man kan klart mærke, at hårvæksten bliver stimuleret.

Der er ingen grund til at lægge alt for mange kræfter i det, men en regelmæssig massage vil give rigtigt gode resultater. Sigt efter at massere hovedbunden 5 minutter dagligt, hvilket er ret overkommeligt. Du kan gøre det helt selv, mens du ser tv eller venter på noget. Du kan også få en anden person, måske din kæreste, ægtefælle, forælder, bror, søster eller ven til at gøre det.

Den korrekte måde at massere hovedbunden på er ved at bruge cirkelbevægelser med små blide tryk. Sørg for at massere hele hovedbunden, altså hele det område der er dækket med hår, samt eventuelt områder, hvor håret er stoppet med at vokse.

Efter en måned vil du ofte kunne se en klar forbedring i hårvæksten!

6. Husk også biotin i kosten

Biotin er et vitamin, der kan betragtes som et af mange B-vitaminer. Det er essentielt for hårvækst, og da det findes i mange almindelige fødevarer, er det sjældent nødvendigt at tage det som kosttilskud.

Gulerødder er en af de bedste kilder. Og den bedste måde at optage næring fra gulerødder er ved at lave gulerodsjuice. Derfor: Få fat i en juicer, det kan sagtens være en prisvenlig model, og begynd at lav gulerodsjuice at par gange om ugen. Det er også godt for huden.

Mandler er også en solid kilde til biotin. Det samme kan siges om flere andre nødder, så forsøg at spise lidt nødder her og der.

Biotin får håret til at vokse hurtigere, hvorfor vi klart anbefaler det herfra. Hvis du ikke er vild med de fødevarer, der indeholder store mængder biotin, kan du altid købe det som tilskud. Men med en varieret kost, er det sandsynligvis ikke engang nødvendigt. Du skal bare være opmærksom på, at du får nok, hvis dit mål er mere hårvækst.

7. Hold øje med neglene

Negle og hår er forbundet med hinanden. Neglene består af en form for hår, og derfor er neglenes tilstand en glimrende indikator for, hvordan dit hår har det.

Eksempelvis vil du ofte have hvide pletter på neglene, hvis du mangler vigtige mineraler som zink og jern. Det er et skidt tegn, og det bør du rette op på, hvis du lægger mærke til det.

I den østlige filosofi mener man desuden, at man kan stimulere hårvæksten ved at bevæge neglene mod hinanden. Der er ikke lavet nogle videnskabelige undersøgelser omkring dette, så det forbliver måske en myte, men mange taler positivt om teknikken rundt omkring på internettet.

8. Prøv flere effektive kosttilskud

Der er mange kosttilskud, som du kan prøve af, hvis du ønsker at få håret til at vokse hurtigt.

Vi har allerede nævnt zink som det vigtigste.

Biotin er lige så vigtigt, men du får sandsynligvis nok i kosten. Hvis ikke, så giver det mening at tage det som tilskud.

Ellers er vitamin C, vitamin D og kollagen også oplagte at prøve kræfter med. De kan alle gøre gode ting for håret.

En multivitaminpille er et fint alternativ. Her får du lidt af hvert og bliver dækket godt ind.

Kosttilskud er selvfølgelig kun nødvendige, hvis du decideret mangler et vitamin eller mineral. Men når et mineral som zink fx er så vigtigt for hårvæksten, som det er, vil det være en god idé at tage det, hvis du vil sætte et seriøst fokus på at få håret til at vokse hurtigere.

Konklusion

Der er mange metoder, du kan bruge, og mange idéer, der kan inddrages. Vi ønsker dig held og lykke med at få dit hår til at vokse sig langt, tykt og stærkt. Skriv endelig i kommentarfeltet, hvis du har spørgsmål eller øvrige bemærkninger til temaet om hår og sundhed!