OMAD er en kostrutine, der er blevet udbredt i udlandet. OMAD er en forkortelse for “one meal a day” på engelsk. Den danske oversættelse vil være “et måltid om dagen”, og det er der fortsat flere og flere, som ønsker at prøve.

Her vil vi komme ind på fordele og ulemper ved denne kostrutine. Reelt er det en forlængelse af intermittent fasting, men konceptet fortjener en artikel for sig selv.

Kan man nøjes med et måltid om dagen?

Det kan man sagtens. Biologisk er der intet, der står i vejen for det. Så længe du ikke har nogle helbredsproblemer, der direkte forhindrer det, er det heller ikke usundt.

Formentligt er det noget, som mange af vores forfædre har været vant til. I modsætning til i dag har der ikke altid været fast med på hyldende, som man bare kunne købe. For tusindvis af år siden var det ganske normalt at spise enkelte store måltider, når muligheden bød sig, og derefter gå et stykke tid uden at spise.

LÆS DESUDEN: Faste – Fordele og metoder

Sådan gør du

Hvis du ønsker at prøve OMAD – one meal a day/et måltid om dagen – kan du følge nedenstående rutine. Det er blot et eksempel, og det kan også gøres på andre måder. Du bør altid personliggøre din kost, så den er tilpasset dig. Ikke desto mindre vil vi lave et eksempel på en OMAD-rutine:

Fastsæt et tidspunkt hver dag, hvor du må begynde at spise. Det kan for eksempel være klokken 18. Her begynder du at spise dit daglige måltid, og det har du en time til.

Du kan altså spise alt hvad du vil, når klokken er mellem 18 og 19 (eller hvornår end på dagen du vælger at have din spiseperiode).

På alle andre tidspunkter af dagen spiser du ingenting. Du indtager slet ikke noget med kalorier. Du må dog gerne drikke vand – gerne rigeligt, hvis det ellers skal være sundt.

Må man drikke kaffe, te, kosttilskud og andet? Det er i sidste ende op til dig. De generelle råd blandt folk der udøver OMAD er, at du må drikke alt, hvad der ikke indeholder kalorier. Derfor kan du altså godt drikke kaffe og te, så længe de er lavet på vand. Et kosttilskud som fx C-vitamin er også acceptabelt ifølge denne vurdering.

Fordele ved OMAD

Det er generelt sundt for kroppen at faste. Der er lavet en del studier, som tager udgangspunkt i intermittent fasting samt uafbrudt faste i et par dage, og de nævner flere helbredsfordele.

Hvis du kun spiser et måltid om dagen, og det varer omkring en time, så faster du i 23 timer hver dag.

Når kroppen ikke har travlt med at fordøje mad, er den bedre i stand til at tage sig af andre opgaver. Derfor oplever mange mennesker en helings-effekt, når de prøver at faste for første gang. I den traditionelle medicin fra oldtiden var faste også den mest benyttede metode, når en lang række lidelser skulle behandles. I dag har vi mere moderne medicinske metoder, der er effektive, hurtigere og lettilgængelige, og derfor er faste blevet mindre populært i forbindelse med heling og lindring af sygdomme og lidelser.

Ikke desto mindre kan faste hjælpe kroppen med at bekæmpe inflammation.

Desuden kan vi inddrage emnet autofagi. Autofagi er kroppens evne til at nedbryde dårlige og svage celler, mens den genopbygger de sunde celler. Når kroppen færdig med at fordøje, samt tømt for sukkerdepoter, går den som regel ind i denne fase. Det sker typisk efter 22-24 timer, men det varierer fra person til person (og endda fra situation til situation), så det er svært at fastsætte et præcist tidspunkt. Men det menes, at kroppen så småt begynder at gå ind i autofagi i de afsluttende timer, når du følger OMAD og kun spiser én gang dagligt.

Vægttab er ret almindeligt i forbindelse med faste. Især fedtdepoter reduceres. Muskelmasse kan dog opretholdes, hvis du indtager en tilstrækkelig mængde kalorier i dit ene daglige måltid, og hvis du husker at holde musklerne aktive. Faktisk er der mange OMAD-entusiaster, der er i særdeles god form. Flere atleter følger rutinen.

Rent anekdotisk nævnes der mange fordele blandt folk der prøver denne kostrutine. Tjek for eksempel One Meal a Day på Reddit, hvor det vælter med eksempler. Den danske RawBlog nævner også en lang række fordele.

Nogle af de mest almindelige fordele som nævnes af udøverne er følgende:

  • Vægttab for overvægtige
  • Renere og pænere hud
  • Mere selvdisciplin
  • Større taknemmelighed for mad
  • Mindre søvn
  • Mere tid i hverdagen (hvis du kun skal lave mad og spise 1 gang sammenlignet med 2+ gange)
  • Heling af kroppen (formentligt pga. autofagi; vi håber på fremtidige videnskabelige studier der kan bakke de anekdotiske historier op)

Ulemper ved OMAD

Det er lidt ekstremt kun at spise et måltid om dagen – i hvert fald i nutidens verden, hvor vi jo er vant til meget mere.

Derfor kan det være en rigtig svær overgang i begyndelsen. Du kan forvente at blive enormt sulten undervejs. Desuden reagerer folk forskelligt på at faste: Nogle mærket øget koncentration og velvære, mens andre slet ikke kan koncentrere sig om noget, da de simpelthen fokuserer for meget på sulten.

Lavt blodsukker kan også forekomme hos nogle personer. Derfor er det en god idé at konsultere med læge, inden du går i gang med denne kostrutine.

Der er ikke lavet nogle studier i den moderne videnskab, som tager udgangspunkt i folk der følger denne kostrutine over længere perioder, og derfor ved vi endnu ikke med sikkerhed, om det er sundt over flere måneder eller år. De fleste historier om OMAD er anekdotiske, altså folk der selv fortæller om deres erfaringer, og denne mangel på langtidsevidens er i øjeblikket en ulempe for fortalere af OMAD. Der er til gengæld lavet lange studier om intermittent fasting med 16:8 princippet, som viser rigtigt gode tegn.

Hvad skal man spise?

Det er helt op til dig. OMAD er en kostrutine, der involverer tidspunkter og ikke selve maden.

Vi vil dog anbefale en varieret, sund og næringsrig kost. Frugt, grøntsager, nødder, bønner, kød, fisk og æg er nogle gode ting at bygge kosten op omkring.

Hvem bør prøve det?

Der er både fordele og ulemper ved at nøjes med et måltid om dagen. Derfor vil vi heller ikke direkte anbefale rutinen – ikke fordi den er dårlig, men fordi det simpelthen er folks eget valg, hvordan de vælger at spise.

Rutinen passer dog godt til folk, der er tidspressede. Hvis du arbejder meget, giver det måske god nok mening, at du nøjes med ét stort måltid en gang i døgnet. Der kan være meget tid at spare, og det giver færre ting at tænke på i løbet af dagen.

Hvis du forsøger at tabe dig i vægt, kan det også være en udmærket idé, da kiloerne ryger af lidt hurtigere, når kroppen får tid og plads til at fordøje.

Uanset om du vil prøve OMAD eller ej: Så giver det dog mening at prøve en lidt mildere fasterutine først.

Derfor ender vi med at anbefale en mere almindelig intermittent fasting / periodisk faste. Her faster du typisk 16 timer i døgnet og har et spiserum på 8 timer. Fordelene er nogenlunde de samme, om end ikke helt lige så store. Til gengæld er det en god og nem introduktion til at faste, og det er noget, som alle kan overkomme, hvis de prøver.

Har du erfaringer med kun at spise én gang om dagen? Så fortæl gerne herunder. Vi tager også imod spørgsmål!