Vitamin C (askorbinsyre) er et af de absolut vigtigste vitaminer. Igennem kosten kan vi kun få det fra frugter og planter, og mange danskere går faktisk rundt med et underskud af C-vitamin.

Det er et problem, for C-vitamin er absolut nødvendigt for dit immunforsvar. Heldigvis er det nemt at få styr på kroppens indhold af C-vitamin/askorbinsyre. Det kræver blot lidt ekstra fokus på kosten, eller et godt supplement.

Fordele ved C-vitamin

C-vitamin byder på et hav af fordele. Og desuden et hav af problemer, hvis ikke du har tilstrækkelige mængder i kroppen. Men lad os først fokusere på fordelene ved at have et optimalt indtag. Her resulterer Vitamin C i:

  • Stærkere immunforsvar.
  • En direkte kur mod mange sygdomme.
  • Bedre velvære og humør.
  • Mere energi til træning.
  • Arbejder sammen med andre vitaminer og mineraler, der optages lettere.
  • C-vitamin er nødvendigt for at danne adrenalin.
  • Resulterer i pænere hud, hår og negle.

Og det er faktisk bare få af de mange fordele, som C-vitamin i alt har at byde på. Men nok om fordelene – lad os se på de bedste måder at indtage vitaminet på.

Vitamin C pulver: Den bedste løsning

Undersøgelser viser, at injektioner af askorbinsyre er den måde, hvorpå du bedst kan optage C-vitamin. Desværre er det bare lidt for besværligt, lidt for dyrt og lidt for kompliceret for den almindelige dansker.

Derfor er det bedste alternativ, udover selvfølgelig at have en varieret kost, at indtage C-vitamin i pulverform.

Vitamin C pulver er ren askorbinsyre. Det har en lidt citrusagtig smag, og det kan let blandes med vand. Kroppen optager det meste af det omgående, og derfor er det særdeles effektivt. Der er ingen umiddelbare bivirkninger ved at indtage høje mængder C-vitaminpulver. I hvert fald har der aldrig i verdenshistorien været nogle tilfælde med overdosis som følge af C-vitamin, og det er dokumenteret, at personer tidligere har taget flere hundrede gram om dagen, hvor det kun bød på fordele.

Med det sagt, så er det slet ikke nødvendigt med store mængder. Selv små mængder Vitamin C pulver er langt mere, end hvad du vil få fra kosten. En gennemsnitlig appelsin indeholder godt 70 mg, og man siger ofte, at det svarer til det daglige anbefalede indtag.

Med C-vitaminpulver kan du gå lidt længere. Det er normalt oplagt at tage mellem 500 og 1.000 mg om dagen. Det vil sige op til 1 gram. På den måde er du garanteret alle de helbredsmæssige fordele ved C-vitamin. Hvis du forsøger at bekæmpe en infektion eller en sygdom, bør du tage meget større mængder. Mere om det senere.

Sørg dog for at indtage en ordentlig form for C-vitaminpulver. Det bedste af det bedste er l-askorbinsyre, som er den naturlige variant. Syntetiske produkter byder ikke på nær så mange fordele, så det er simpelthen ikke værd at spilde tid med.

Det er dog relativt svært at finde l-askorbinsyre pulver i danske forretninger. Både i de fysiske forretninger samt på nettet.

Et af de bedste alternativer er at købe nascorbat, som essentielt er det samme – forskellen er bare, at det er syreneutralt. Og det kan faktisk bringe flere fordele med sig, da alle kan tage det. L-ascorbinsyre kan være svært for maven at håndtere, men nascorbat er derimod neutralt. Derfor er det en af de bedste former for C-vitamin, som du kan have til rådighed derhjemme.

1 gram natriumascorbat svarer til 0,89 gram ascorbinsyre. Et af de bedste produkter på markedet finder vi hos Viivaa, hvor de sælger et helt kilo – det bør være nok til adskillige måneder. Deres produkt er desuden produceret af dansk farmaceutisk industri, hvilket er et solidt kvalitetsmærke. Det er dette produkt, du bør købe, hvis du er seriøs omkring at tage C-vitamin (hvilket du bør være i disse tider).

Køb C-vitaminpulver hos Viivaa lige her!

C-vitamin tabletter

Et alternativ til pulveret er almindelige C-vitamin tabletter. De er noget lettere at finde: For eksempel kan du købe dem i supermarkeder, hos apoteker, og naturligvis også på internettet. I øjeblikket er det bedst og billigst at købe dem på nettet.

Fordelene er, at tabletter er nemme at tage, og at de er nemme at skaffe. Du kan købe dem overalt, og de er billige. Mange foretrækker også at tage C-vitamin i tabletform frem for pulverform, da der ikke er nogen smag. Ulemperne er, at de mængdemæssigt er langt dyrere end pulveret, og at du skal adskillige tabletter for at opnå de bedst mulige effekter.

Men C-vitamin tabletter er i alle tilfælde gode at have, og de holder sig generelt lidt længere end pulveret. Du kan enten købe dem i supermarkedet, eller du kan få dem sendt direkte hjem til døren. Pureviva har produceret nogle C-vitamin tabletter af højeste kvalitet, og de sælges hos den danske side Helsebixen. Du kan købe 90 tabletter, hvor hver tablet har 390 mg. Vi anbefaler derfor, at du tager tre tabletter om dagen, hvis du vælger denne løsning.

Køb C-vitamin tabletter lige her.

Sådan virker C-vitamin

C-vitamin, altså askorbinsyre, er i realiteten en antioxidant. Faktisk en meget stærk én af slagsen. Når du indtager vitaminet, træder det straks i kraft som antioxidant. Her er Vitamin C med til at bekæmpe frie radikaler inde i kroppen, som ellers ville være skadelige for de almindelige celler. Antioxidanten Vitamin C fungerer altså som et co-enzym i kroppen.

Det er lig med et bedre immunforsvar som helhed, og det er lig med flere synlige fordele. For eksempel bedre hud og hår: Det skyldes, at vitaminet booster kroppens naturlige kollagenproduktion. Derfor mener mange også, at C-vitamin faktisk er et bedre tilskud end et rent kollagentilskud.

Symptomer på mangel

Mellem 5-10% af beboerne i den vestlige verden har decideret mangel på C-vitamin. Derudover er der mange, der godt nok får mængder af vitaminet, men hvor det ifølge nogle kilder ikke er helt tilstrækkeligt.

Desuden kan det variere fra person til person, hvor store mængder vi har brug for. Kropsvægten spiller en vigtig rolle, men vores kroppe arbejder også på forskellige hastigheder, så der er flere faktorer.

Men som udgangspunkt er der følgende symptomer, hvis du eventuelt skulle mangle C-vitamin:

  • Tør og kedelig hud med knopper
  • Fingernegle med åbenlyse pletter eller farvede linjer
  • Have nemt ved at få sår og svært ved at hele igen
  • Ondt i led
  • Svage knogler
  • Blødende tandkød
  • Længerevarende dårligt humør
  • Dårligt immunforsvar: For eksempel mere end 2 årlige forkølelser

Bemærk dog, at der kan være andre grunde til disse symptomer end bare mangel på C-vitamin. Som bekendt er faktorerne mange. Derfor kan enkelte symptomer sagtens optræde, hvis du mangler et andet næringsstof, eller hvis der skulle være tale om et helt andet problem.

Men ikke desto mindre er det ting, der er værd at være opmærksom på, hvis du mistænker, at du ikke får nok Vitamin C.

Helbredsproblemer ved C-vitaminmangel

Flere af de helbredsproblemer, som mangel på C-vitamin kan føre til, blev nævnt herover. Det største problem vil dog altid være immunforsvaret. C-vitamin styrker dit immunforsvar gevaldigt, så derfor er det ret vigtigt at få tilstrækkelige mængder C-vitamin hver dag.

På den måde kan du forebygge mange former for sygdomme. Chancen for at blive ramt af forkølelse og influenza reduceres, så det er værd at tage med.

Fødevarer med højt indhold

Frugter og grøntsager er kendte for deres høje C-vitaminindhold. Især citrusfrugter har høje mængder. Det gælder både appelsiner, citroner, lime, grapefrugter og mange andre. Det er ofte sagt, at én appelsin indeholder den mængder C-vitamin, som du har brug for på en dag.

Kiwi er en anden frugt med meget askorbinsyre i sig. Det samme gælder forskellige bær: Heriblandt jordbær, hindbær og blåbær. Druer har også C-vitamin i sig, om end indholdet kan variere. Andre frugter med særdeles stærkt indhold er vandmeloner og honningmeloner.

Grønne planter indeholder også masser af C-vitamin. For eksempel spinat, grønkål og broccoli blandt de almindelige grøntsager. Men også frit voksende brændenælder og mælkebøtter. Faktisk indeholder de alle mere Vitamin C end appelsiner, i hvert fald målt på indhold per 100 gram.

Det er utroligt svært at finde C-vitamin i andre kilder en frugter og grøntsager. Derfor er en varieret kost vigtig. Endda kan man argumentere for, at du bør sætte et særligt fokus på planter for at få nok næring.

Hvor meget C-vitamin bør man indtage?

Det afhænger af, hvad dit formål med C-vitamin er.

Den generelle mængde, som du bør indtage hver dag, er 75 mg for voksne mænd og kvinder. 75 milligram kan nemt fås igennem kosten. Meget tyder dog på, at den officielle anbefaling er forkert, og at vi bør indtage langt mere C-vitamin.

1 gram dagligt byder på langt flere helbredsmæssige fordele. Det holder mange sygdomme væk. Linus Pauling, der vandt to Nobelpriser, anbefalede 3 gram om dagen for at undgå forkølelser. Mange undersøgelser er blevet lavet omkring C-vitamin, og det tyder på, at store mængder af vitaminet kan behandle mange sygdomme og lidelser.

Her er en infografik, der viser hvor meget C-vitamin man kan tage, indtil man når det, der på engelsk kaldes for bowel tolerance – den mængde, det vil kræve, før kroppen er fyldt, inden den begynder at rense af.

Hvis du allerede er syg, kræver det altså meget mere C-vitamin før du ser en reel virkning. Det kan være helt op til 50-200 gram fordelt over et døgn.

Men som udgangspunkt kan de fleste mennesker i hverdagen nyde rigtigt godt af at tage 3-5 gram C-vitamin om dagen. Det bør helst være i pulverform, som l-askorbinsyre: Det er nemlig umuligt at opnå så store mængder igennem kosten. Mennesket er ikke selv i stand til at danne C-vitamin på egen hånd i kroppen, men det er de fleste dyr til gengæld, og de danner flere gram dagligt. Når de har sygdom i kroppen, skyder produktionen til vejrs. Det er der en grund til – immunforsvaret har brug for store mængder C-vitamin, når en lidelse skal bekæmpes.

Fortalere for Vitamin C

Linus Pauling var en af de største fortalere for C-vitamin. Han forskede i det, og det gør hans institut faktisk stadig. Personligt tog han 3 gram om dagen og levede i 93 år.

Dr. Andrew Saul er en anden stor fortaler. Han har en non-profit hjemmeside, der fortæller om C-vitamin, og hvor der generelt er masser af gode informationer.

Derudover er der kemikeren og forfatteren Raymond Francis, der ligeledes fokuserer rigtigt meget på C-vitamin, når det gælder bekæmpelse af sygdomme og generel forbedring af immunforsvaret. Han skriver ofte om C-vitamin på sin egen hjemmeside. Desuden tager han 16 gram om dagen (i pulverform).

Vi anbefaler, at du selv undersøger sagen nærmere. Se nogle forelæsninger om C-vitamin på YouTube. Her er der mange læger og forskere, der fortæller om gode resultater, når de har behandlet deres patienter med Vitamin C.

Konklusion

Vitamin C er et af de vigtigste vitaminer, og det er et af de mest fascinerende, da evnen til at forebygge sygdomme og infektioner er til stede. De fleste mennesker kan forbedre deres helbred voldsomt ved at tage C-vitamin oftere.