Vandmelon Vitamin CVitamin C (askorbinsyre) er et af de absolut vigtigste vitaminer. Igennem kosten kan vi kun få det fra frugter og planter, og mange danskere går faktisk rundt med et underskud af C-vitamin.

Det er et problem, for C-vitamin er absolut nødvendigt for dit immunforsvar. Heldigvis er det nemt at få styr på kroppens indhold af C-vitamin/askorbinsyre. Det kræver blot lidt ekstra fokus på kosten, eller et godt supplement.

Fordele ved C-vitamin

C-vitamin byder på et hav af fordele. Og desuden et hav af problemer, hvis ikke du har tilstrækkelige mængder i kroppen. Men lad os først fokusere på fordelene ved at have et optimalt indtag. Her resulterer Vitamin C i:

  • Stærkere immunforsvar.
  • En direkte kur mod mange sygdomme.
  • Bedre velvære og humør.
  • Mere energi til træning.
  • Arbejder sammen med andre vitaminer og mineraler, der optages lettere.
  • C-vitamin er nødvendigt for at danne adrenalin.
  • Resulterer i pænere hud, hår og negle.

Og det er faktisk bare få af de mange fordele, som C-vitamin i alt har at byde på. Men nok om fordelene – lad os se på de bedste måder at indtage vitaminet på.

Vitamin C pulver: Den bedste løsning

Undersøgelser viser, at injektioner af askorbinsyre er den måde, hvorpå du bedst kan optage C-vitamin. Desværre er det bare lidt for besværligt, lidt for dyrt og lidt for kompliceret for den almindelige dansker.

Derfor er det bedste alternativ, udover selvfølgelig at have en varieret kost, at indtage C-vitamin i pulverform.

Vitamin C pulver er ren askorbinsyre. Det har en lidt citrusagtig smag, og det kan let blandes med vand. Kroppen optager det meste af det omgående, og derfor er det særdeles effektivt. Der er ingen umiddelbare bivirkninger ved at indtage høje mængder C-vitaminpulver. I hvert fald har der aldrig i verdenshistorien været nogle tilfælde med overdosis som følge af C-vitamin, og det er dokumenteret, at personer tidligere har taget flere hundrede gram om dagen, hvor det kun bød på fordele.

Med det sagt, så er det slet ikke nødvendigt med store mængder. Selv små mængder Vitamin C pulver er langt mere, end hvad du vil få fra kosten. En gennemsnitlig appelsin indeholder godt 70 mg, og man siger ofte, at det svarer til det daglige anbefalede indtag.

Med C-vitaminpulver kan du gå lidt længere. Det er normalt oplagt at tage mellem 500 og 1.000 mg om dagen. Det vil sige op til 1 gram. På den måde er du garanteret alle de helbredsmæssige fordele ved C-vitamin.

Sørg dog for at indtage en ordentlig form for C-vitaminpulver. Det bedste af det bedste er l-askorbinsyre, som er den naturlige variant. Syntetiske produkter byder ikke på nær så mange fordele, så det er simpelthen ikke værd at spilde tid med.

BulkPowders sælger et rigtigt godt produkt. De har Vitamin C pulver som er 100% l-askorbinsyre, og det fungerer bare. Forbrugerne giver det gode anmeldelser, og det er gennemtestet inden det sendes ud. Eneste ulempe er at det ikke opløses så nemt i vand, men til gengæld er smagen udmærket. Alligevel: De helbredsmæssige fordele er de bedste.

Køb C-vitaminpulver hos BulkPowders lige her!

C-vitamin tabletter

Et alternativ til pulveret er almindelige C-vitamin tabletter. De er noget lettere at finde: For eksempel kan du købe dem i supermarkeder, hos apoteker, og naturligvis også på internettet.

Fordelene er, at tabletter er nemme at tage, og at de er nemme at skaffe. Ulemperne er, at de mængdemæssigt er langt dyrere end pulveret, og at du skal adskillige tabletter for at opnå de bedst mulige effekter.

Men C-vitamin tabletter er i alle tilfælde gode at have, og de holder sig generelt lidt længere end pulveret. Du kan enten købe dem i supermarkedet, eller du kan få dem sendt direkte hjem til døren. BulkPowders er igen et rigtigt godt sted at købe dem, da de udover pulveret også sælger Vitamin C tabletter.

Køb C-vitamin tabletter lige her.

Sådan virker C-vitamin

C-vitamin, altså askorbinsyre, er i realiteten en antioxidant. Faktisk en meget stærk én af slagsen. Når du indtager vitaminet, træder det straks i kraft som antioxidant. Her er Vitamin C med til at bekæmpe frie radikaler inde i kroppen, som ellers ville være skadelige for de almindelige celler. Antioxidanten Vitamin C fungerer altså som et co-enzym i kroppen.

Det er lig med et bedre immunforsvar som helhed, og det er lig med flere synlige fordele. For eksempel bedre hud og hår: Det skyldes, at vitaminet booster kroppens naturlige kollagenproduktion. Derfor mener mange også, at C-vitamin faktisk er et bedre tilskud end et rent kollagentilskud.

Symptomer på mangel

Mellem 5-10% af beboerne i den vestlige verden har decideret mangel på C-vitamin. Derudover er der mange, der godt nok får mængder af vitaminet, men hvor det ifølge nogle kilder ikke er helt tilstrækkeligt.

Desuden kan det variere fra person til person, hvor store mængder vi har brug for. Kropsvægten spiller en vigtig rolle, men vores kroppe arbejder også på forskellige hastigheder, så der er flere faktorer.

Men som udgangspunkt er der følgende symptomer, hvis du eventuelt skulle mangle C-vitamin:

  • Tør og kedelig hud med knopper
  • Fingernegle med åbenlyse pletter eller farvede linjer
  • Have nemt ved at få sår og svært ved at hele igen
  • Ondt i led
  • Svage knogler
  • Blødende tandkød
  • Længerevarende dårligt humør
  • Dårligt immunforsvar: For eksempel mere end 2 årlige forkølelser

Bemærk dog, at der kan være andre grunde til disse symptomer end bare mangel på C-vitamin. Som bekendt er faktorerne mange. Derfor kan enkelte symptomer sagtens optræde, hvis du mangler et andet næringsstof, eller hvis der skulle være tale om et helt andet problem.

Men ikke desto mindre er det ting, der er værd at være opmærksom på, hvis du mistænker, at du ikke får nok Vitamin C.

Helbredsproblemer ved C-vitaminmangel

 

Fødevarer med højt indhold

Frugter og grøntsager er kendte for deres høje C-vitaminindhold. Især citrusfrugter har høje mængder. Det gælder både appelsiner, citroner, lime, grapefrugter og mange andre. Det er ofte sagt, at én appelsin indeholder den mængder C-vitamin, som du har brug for på en dag.

Kiwi er en anden frugt med meget askorbinsyre i sig. Det samme gælder forskellige bær: Heriblandt jordbær, hindbær og blåbær. Druer har også C-vitamin i sig, om end indholdet kan variere. Andre frugter med særdeles stærkt indhold er vandmeloner og honningmeloner.

Grønne planter indeholder også masser af C-vitamin. For eksempel spinat, grønkål og broccoli blandt de almindelige grøntsager. Men også frit voksende brændenælder og mælkebøtter. Faktisk indeholder de alle mere Vitamin C end appelsiner, i hvert fald målt på indhold per 100 gram.

Det er utroligt svært at finde C-vitamin i andre kilder en frugter og grøntsager. Derfor er en varieret kost vigtig. Endda kan man argumentere for, at du bør sætte et særligt fokus på planter for at få nok næring.

Fortalere for Vitamin C

 

Interessante historier om vitaminet