Der er meget snak om, at alkaliske fødevarer er at foretrække frem for sure fødevarer på grund af den effekt, som de har i kroppen. Der mangler stadig videnskabelige undersøgelser på, om det egentlig gør en forskel, men rent anekdotisk er der mange mennesker, der oplever et bedre helbred i forbindelse med en mere alkalisk kost.

Men hvilke fødevarer er egentlig alkaliske? Det er især frugter og grøntsager – for at gøre det nemt har vi lavet en oversigt over de 10 mest alkaliske ting du overhovedet kan spise.

Vandmelon

Vandmelon har en ekstremt høj score, når vi måler på pH-skalaen. Samtidig består vandmeloner af omtrent 95% vand, så det er en absolut ideel frugt at indtage for at holde kroppen frisk.

Der er en del næring i vandmeloner, da indholdet af både A- og C-vitamin er ret højt. Samtidig er der vigtige aminosyrer som l-citrullin og l-arginin.

Normalt er vandmeloner billige om sommeren (20-25 kroner) og dyre resten af året (35-40 kroner). Du får dog en del frugt for pengene. Vandmelon fungerer fint som dagens første måltid lige inden din morgenmad, samt som en god snack i løbet af dagen. Du kan også lave vandmelonjuice, hvis du har en juicemaskine.

Grønkål

Generelt er de meget grønne grøntsager ekstremt nærende og utroligt alkaliske.

Grønkål bliver ofte vurderet som den sundeste af alle grøntsager, og det er nemt at se hvorfor. Indholdet af vitaminer og mineraler er højt. Der er især meget A-, C-, og K-vitamin i grønkål, men også gode mineraler som calcium, magnesium og kobber. Glem heller ikke det vigtige stof klorofyl som grønkålen indeholder – det er netop kilden til den stærke grønne farve.

Den bedste grønkål fås om vinteren, og her er priserne som regel også bedst. Du kan dog købe det hele året rundt. Frisk, økologisk grønkål er altid at foretrække. Du kan lave retter med grønkålen, eller du kan lave juice eller smoothie i kombination med andet frugt og grønt.

Spinat

Spinat er et alternativ til grønkål. De har et lignende næringsindhold og er rige på mange af de samme ting. Spinat er også cirka lige så alkalisk som grønkål, vi finder igen mange vitaminer, mineraler og ikke mindst det vigtige klorofyl.

Spinat kan købes hele året rundt. Hold øje med tilbud. Normalt kan du købe omkring 250 gram spinat til 17-18 kroner.

Da spinat smager forholdsvis neutralt, kan du tilsætte det i salater, spise det ved siden af hovedmåltidet til aftensmaden, eller lave juice og smoothie med det.

Broccoli

Mange af de samme ting gør sig gældende for broccoli som for spinat og grønkål. Igen er der tale om en ret alkalisk fødevare. Broccoli egner sig bedst som tilbehør til aftensmaden, men der er mange måder at indtage det på.

Agurk

Agurken er en frugt, der har rigtigt meget at byde på.

Det er en af de mest alkaliske frugter overhovedet. Ligesom med vandmelonen har den et højt vandindhold på over 90%. Vitaminer som C og K er til stede. Derfor er det en rigtig sund spise, som vi nemt kan købe når som helst. De bedste agurker er de friske, økologiske agurker vi selv kan dyrke i drivhuset. Ellers kan du bare købe dem i supermarkedet, hvor priserne svinger mellem 5 og 10 kroner. Agurken er en glimrende snack, men den kan også nemt bruges i salater og som tilbehør til mange retter.

Avocado

Der er ingen tvivl om, at avocadoen er ekstrem sund. Det er en af de få frugter, der har et solidt fedtindhold – og så endda sunde fedtsyrer.

Men vidste du, at avocadoen også har alkalisk effekt i kroppen? Det er måske ingen overraskelse, da det netop er en af de helt grønne fødevarer. Derudover er der masser af god næring.

Den bedste sæson for avocadoer er i efteråret. Generelt er de dog ret dyre. De spisemodne avocadoer koster normalt omkring 10 kroner stykket i Danmark. I udlandet kan de fås meget billigere.

Rødbede

Den klassiske rødbede. Utrolig populær hjemme, og med god grund. Rødbeder er nemme at dyrke, de er billige, og der er ekstremt sunde.

En rødbede er især rig på mineraler. Det er godt for blodomløbet at spise rødbeder engang imellem. Mange rødbedeprodukter i Danmark er dog tilsat sukker, hvilket ikke er godt, så vi anbefaler, at du selv er kreativ med rigtige rødbeder i din madlavning. Rødbedejuice smager faktisk overraskende godt og er virkelig gavnligt for helbredet!

Ingefær

Ingefær er også alkalisk. Faktisk kan små mængder af denne lille grøntsag hjælpe med at genbalancere kroppen, hvis din balance er for syrlig.

Generelt fungerer ingefær rigtigt godt til at reducere inflammation. Det skyldes det aktive stof gingerol som ingefær er den absolut bedste kilde til.

Du kan lave retter med ingefær, og ofte er det helt fint med blot små mængder. Hvis du for alvor vil blive sundere, så overvej at tage ingefærshots – det byder på rigtigt mange fordele.

Chiafrø

Chia er nogle af de frø, som er alkaliske.

Derfor er det oplagt at spise flere af dem – dog i små mængder, da man også kan få for meget. Chia kan benyttes i bagværk, eller som tilbehør til for eksempel havregryn eller morgenmadsprodukter. Man kan også lave smoothies med chia som ingrediens, hvilket smager ganske glimrende.

Citron

Citronen er syrlig, meget endda, men når først den er i kroppen er virkningen faktisk alkalisk. Det gør den ret interessant i denne forbindelse. Du styrker altså kroppens indre balance ved at spise citron. Frisk citron er altid bedst. Du kan eventuelt drikke varmt vand med citron, give din salat et lille skvæt, eller simpelthen bare være kreativ i forbindelse med madlavningen.

Fordele ved at indtage alkaliske fødevarer

Alle ovenstående fødevarer er sunde – uanset om vi fokuserer på pH-værdier eller ej.

Men helt specifikt, så menes alkaliske fødevarer at have en positiv effekt på kroppens indre miljø. Vi har tidligere beskrevet terrænteorien, som er ret interessant at lære om. Mange patogener (altså skadelige bakterier og virusser) trives i et surt miljø, så nogle mener, at vi kan styrke kroppens egne forsvar igennem kosten og potentielt undgå de værste effekter af mange infektioner.

Generelt giver de alkaliske fødevarer en god fornemmelse af balance i kroppen. Der er en korrelation med at de fødevarer, der er alkaliske i pH-værdi, også er rige på vitaminer og mineraler. Og de hjælper med at opretholde de vigtigste funktioner i kroppen.

Det er muligt at måle kroppens pH-værdi ved at købe testpapir og lave en hurtig urintest. Det kan du gøre derhjemme, nemt og simpelt. Vi kan godt lide en videnskabelig tilgang, og det er faktisk ret sjovt at se, hvordan kosten har indflydelse på pH-niveauet. Man bør som udgangspunkt måle om morgenen, men det vigtigste er, at du måler samme tidspunkt hver dag, hvis du vil sammenligne.

Hvordan kan man spise mere alkalisk?

Det er ret simpelt. Spis flere frugter, grøntsager og sunde nødder i hverdagen. Jo grønnere, jo bedre.

Hvis du ikke bryder dig om smagen af grøntsager, kan du lave smoothies eller juice derhjemme. Læs for eksempel vores sunde juiceopskrifter her. Frugter bør dog være til at overkomme, da de fleste godt kan lide smagen af frugt. Hvor mange bør man spise om dagen? Mindst 6 stykker frugt og grønt, men gerne flere. Det bliver hundrede gange nemmere, hvis du laver juice eller smoothie. Den alkaliske effekt er særligt stærk, hvis du indtager frugt og grønt på en tom mave.

Når det så er sagt, har vi behov for både alkaliske og syreholdige fødevarer. Der skal være en balance.

Kort overblik over sure fødevarer

Du kender de mest alkaliske fødevarer: Vi nævnte dem tidligere. Generelt er de fleste frugter og grøntsager alkaliske.

Men hvad med sure fødevarer? Altså alt det mad, der er syret og som har en forsurende virkning.

Rødt kød, fisk, æg, brød, gær, svampe, sodavand, alkoholholdige drikke, honning, kaffe, te, mælk, ost, yoghurt, m.v.

Derudover er der mange fødevarer, der ligger i midten – de har altså en baseværdi. Det gælder for eksempel bønner, de fleste olier, ris, nogle nødder samt nogle frugter (fx æbler og bananer).

Konklusion

De fleste frugter og grøntsager er på den alkaliske side af pH-skalaen. Nogle rangerer dog bedre end andre, og mange af disse er utroligt sunde for os. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, så start gerne en diskussion herunder!