Der er ingen lovmæssige restriktioner, der bestemmer, hvor gammel man skal være for at træne i fitness. Det er altså ingen officiel aldersgrænse, og der er ingen lov, der siger at man kan være for ung til det.

Dog kan de enkelte fitnesscentre have regler for, hvor gammel man skal være. Og desuden er der nogle generelle anbefalinger – mange eksperter mener for eksempel, at det er bedst at vente med at styrketræne til man er over 16 år gammel.

Her får du en guide til alt, hvad der har med fitness og alder at gøre.

Minimumsalder for træning i fitness

De fleste centre har en minimumsalder på enten 15 eller 16 år. Det kræver dog underskrift fra forældre (eller værge), hvis du vil træne som under 18-årig.

Her er reglerne hos de mest prominente fitnesskæder i Danmark:

Fitness World: Børn under 14 år må ikke opholde sig i træningsområderne. Du skal altså være 14 år eller mere for at træne hos dem.

SATS: Der er juniorhold for børn på 14 år og mindre. Hvis du er 15-17, kan du bruge alle træningsfaciliteter, men med underskrift fra forældre indtil du er 18.

Urban Gym: Børn under 15 år må ikke opholde sig i træningsarealerne. Du skal altså være 15 år eller mere.

Derudover er der flere andre danske fitnesscentre, der har deres egne regler. Det bedste er altid at rette henvendelse til dem personligt at spørge. Det er som regel nemt at finde mailadresse eller telefonnummer på deres hjemmeside, også spørger du simpelthen bare om, hvor gammel man skal være for at træne hos dem.

Hvornår er det bedst at begynde at træne?

Eksperter og læger mener, at det er bedst at vente med at styrketræne, til kroppen er udvokset. Det betyder, at de officielle råd typisk er at vente med at træne til du er 16 eller 17 år gammel.

Grunden er, at hård styrketræning potentielt kan hæmme væksten. Der er teorier om, at det bliver sværere at vokse i højden, hvis musklerne bliver overstimulerede i en tidlig alder.

Om det er sandt eller ej, kan vi ikke udtale os om, da vi ikke har gjort nogle forsøg på området. Men det er nok meget smart at følge vejledninger fra eksperter og læger.

Konditionstræning (løb, cykling, svømning) og kropsvægtsøvelser bør dog kunne udøves helt uden problemer – endda med masser af fordele. Og til det har du jo ikke nødvendigvis brug for et fitnesscenter.

Træning udenfor fitness

Du kan som sagt løbe, cykle og svømme alt det du vil uden for fitnesscenter-regi.

Du kan også lave masser af kropsvægtsøvelser. Armbøjninger, squats med kropsvægt, lunges, mavetræning, rygbøjninger, pull-ups, og så videre. Der er rigtigt mange muligheder, og de er ikke belastende for kroppen og dens almene vækst.

Hvis du eller dit barn absolut vil styrketræne, trods en alder der er for lav til at være medlem af et center, er det altid muligt at investere i fitnessudstyr til hjemmet. Et par håndvægte fungerer som regel som en meget god introduktion til fitnessverdenen, og uden at sætte alt for meget pres på musklerne.

Det er også oplagt at udøve en bestemt sportsgren i stedet. Der er altid diverse juniorhold, og det er måske endda den bedste kilde til motion af dem alle. Vi anbefaler kraftigt at udøve en sport – uanset alder.