Magnesium er et af de vigtigste mineraler. Uden magnesium kan kroppen ikke fungere ordentligt, men med gode mængder magnesium er der et hav af fordele.

Derfor er det vigtigt at sørge for, at du får nok magnesium igennem kosten. Ellers er det oplagt at tage mineralet som et tilskud.

Her får du en oversigt over de bedste fordele ved magnesium, samt tegn på mangel. Vi anbefaler desuden et godt tilskud, og vi fortæller lidt om, hvad magnesium helt generelt er.

Hvad er magnesium?

Magnesium er et mineral, der findes i mange forskellige madvarer – dog i små mængder. Magnesium er desuden det 12. grundstof i det periodiske system, og navnet stammer fra oldgræsk, hvor det var opkaldt efter et distrikt i Grækenland. Tidligere blev magnesium kaldt magnium.

Mineralet er også naturligt til stede i kroppen. Faktisk i udmærkede mængder. Alle kroppens celler har brug for en smule magnesium, og det er faktisk det fjerde mest almindelige stof i kroppen. Det gør magnesium til en af de vigtigste næringsstoffer blandt alle de vitaminer og mineraler, som der findes. Det bruges nemlig i flere hundrede kemiske processer, som foregår i kroppen.

Vi har brug for at indtage en smule magnesium dagligt igennem kosten. Den vejledende mængder er mellem 0,3 og 0,4 gram, men til tider er der fordele ved et endnu højere magnesiumindtag. Der er mange fine kilder til mineralet i form af nødder, frø, havre og kød, så alle kan altså opnå et acceptabelt indtag ved at følge en god og balanceret kost. Dog er der nogle gange brug for et tilskud – for eksempel hvis mere magnesium ønskes, eller hvis en person har et reelt mangel på mineralet.

Fordele ved magnesium

Magnesium har mange gode fordele, som især mærkes, når det tages som kosttilskud. Du vil dog også mærke fordelene, hvis du har en almindelig sund kost.

Her er nogle af de positive ting, som mineralet bidrager til:

  • Stærke knogler
  • Bedre immunforsvar
  • Mindre træthed
  • Bedre udholdenhed under motion og træning
  • Balanceret humør
  • Bedre mentalt fokus
  • Bedre søvn
  • Forbedret optagelse af andre næringsstoffer, blandt andet kalcium og diverse aminosyrer

Tegn på mangel

Det er vigtigt, at du får nok magnesium. Det kan ofte klares via kosten, men ellers er det nemt at tage et tilskud. Her er tabletter det mest populære valg.

Almindelige tegn på mangel af magnesium er følgende:

  • Dårligere immunforsvar
  • Sværere at optage kalcium
  • Diarré
  • Højt blodtryk
  • Dårlig søvn
  • Mangel på mentalt fokus

Hvis du viser nogle af disse tegn, kan det være smart at blive testet for den mængde vitaminer og mineraler, som du har i kroppen. Det kan du få gjort ved en simpel blodprøve hos lægen.

Uanset hvad er det dog en god idé at optimere dit indtag af magnesium. Det er særdeles svært at få for meget, da nyrerne er gode til at udskille magnesium, hvis det er i overskud i kroppen. Sørg for at indtage fødevarer, der har magnesium i sig.

Kvinder har oftere magnesiummangel end mænd. Folk med en aktiv livsstil bør også overveje at supplementere med et kosttilskud: Magnesium udskilles nemlig ofte igennem sved, så hvis du træner ofte, bør du være ekstra opmærksom på at få rigelige mængder.

Magnesium i en daglig kost

Der er mange almindelige fødevarer, der indeholder fine mængder magnesium.

Mørk chokolade er et godt eksempel. I 28 gram, hvilket svarer til lidt under tre små stykker, får du 64 mg. Desuden er der også mange andre vigtige mineraler i mørk chokolade.

Avocado er en anden fremragende kilde. Optagelsen er endda forbedret her, da magnesium kommer sammen med en række sunde, naturlige fedtsyrer.

Mange typer af nødder og frø er også fremragende kilder til magnesium. Mandler er for eksempel en af de bedste. Derudover er cashewnødder og valnødder også glimrende. Græskarkerner indeholder ligeledes magnesium, og de er samtidig rige på zink, der er et andet vigtigt mineral. Læs mere om zink her!

Bønner er et andet fint valg, hvis du gerne vil have mere magnesium igennem kosten.

En anden populær spise blandt danskerne – havregryn – indeholder også rigtigt store mængder. Det er altså en glimrende morgenmad at starte dagen ud med! Rugbrød er et stærkt alternativ, så en rugbrødsmad eller to til middag vil også bringe dig godt på vej mod en fin mængde magnesium i den daglige kost.

Mange fede fisk, som fx laks og makrel, har også magnesium i sig. Det samme gør sig gældende for kød. Oksekød har nemlig også magnesium, så generelt er der mange kilder til det.

Frugter og grøntsager indeholder alle små mængder, men sjældent nok til at dække hele det daglige indtag. De har dog masser af andre vitaminer, der arbejder godt sammen med magnesium, så derfor er det oplagt også at spise frugt og grønt, når du har mod på det. Bananer er nok den bedste frugt at spise for at få magnesium, og blandt grøntsager bør du fokusere på ting som grønkål, broccoli og spinat.

Magnesium som kosttilskud

Du kan få rigeligt med magnesium igennem kosten, hvis bare du spiser sundt og varieret.

Men hvis du ønsker endnu mere, eller hvis du har mangel på mineralet, så er det en rigtig god idé at tage magnesium som kosttilskud. Du kan få nogle helt almindelige tabletter, som du tager, når du har brug for det.

Tabletter med magnesium kan købes hos de fleste danske apoteker. Du kan også få det i mange supermarkeder og mange helseforretninger.

Det nemmeste er dog altid at bestille det online. Her får du en billig pris, og du har typisk flere varianter at vælge imellem.

Vi anbefaler især det magnesium, som BulkPowders sælger. Det får også gode anmeldelser af andre forbrugere.

Tag et kig på deres tabletter her. Koster kun 59 kroner for 50 styk, og der er ofte gode tilbud!

Skriv gerne en kommentar i bunden af siden, hvis du har spørgsmål eller tilføjelser!