ZinkZink er et af de vigtigste mineraler – især for mænd. Hold derfor øje med, om du får nok zink i kosten. Hvis ikke: Så spis gerne flere gode kilder til zink, eller overvej et kosttilskud.

I denne artikel ser vi nærmere på alt, hvad der har med zink at gøre. Lige fra de bedste fordele til de mest oplagte madkilder.

Fordele ved zink

Der er utallige fordele ved zink. Det er faktisk nødvendigt for os at have mineralet i kroppen. Vi kan få zink igennem mange fødevarer, men alligevel er mange danskere i underskud.

De største problemer ved et zinkunderskud er:

  • Langsommere hårvækst / hårtab
  • Langsommere heling af sår
  • Dårlige immunforsvar
  • Lavere testosteronniveau
  • Sværere at skabe muskelvækst

Du kan sikre dig at få nok zink ved at fokusere på sunde og naturlige fødevarer. Mere om det senere. Du kan desuden tage et kosttilskud, da der er mange vitaminpiller med zink.

Når du til gengæld har nok zink i kroppen og har et passende indtag hver dag, er der mange positive fordele. De inkluderer:

  • Mere balancerede hormoner
  • Optimalt testosteronniveau for mænd
  • Forbedring af immunforsvar
  • Bedre søvn
  • Nemmere at øge muskelvækst
  • Stærk hårvækst
  • Generelt bedre velvære

Det giver altså rigtig god mening at få nok zink. Lad os se nærmere på de bedste kilder til mineralet.

Kilder til zink

Mange madvarer indeholder udmærkede mængder zink. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, hvilke madvarer, der indeholder mest – for på den måde kan du optimere dit zinkindtag i kosten.

De absolut bedste kilder er østers og diverse skaldyr.

Dernæst kommer græskarkerner og diverse former for nødder og kerner.

En anden god kilde er oksekød. Kan både være i form af hakket oksekød, men også reelle bøffer. Svinekød og andet kød indeholder også zink, men typisk i lidt mindre mængder. Fisk indeholder zink, men i varierende mængder. Kylling og kalkun har forholdsvis lidt af mineralet i sig og er derfor ikke de bedste kilder.

Ellers finder du små mængder zink i mange forskellige frugter og grøntsager. Med en varieret kost er det altså muligt at få en acceptabel mængde af mineralet, men det kræver lidt fokus, og at du ved, hvad du skal gå efter.

Zink som kosttilskud

Zink kan fås som kosttilskud – endda i flere forskellige varianter. Det er oplagt, hvis du ønsker mere zink end hvad der er tilgængeligt igennem kosten.

Zink Orotat er det bedste. Det er nemlig den form, der er nemmest af optage for kroppen. Til gengæld er den også rimelig svær at finde, og på det danske marked skal du lede længe efter at finde denne zinkvariant.

Du kan dog vælge zink pikolinat i stedet. En glimrende variant, der også er velfungerende, og som er nem at købe.

En anden alternativ variant er den populære zink glukonat. Typisk den billigste variant og derfor en type af zink, der købes ofte. Det er dog ikke den bedste med hensyn til optagelsen, så derfor anbefaler vi at gå en anden vej.

Der er dog mindst 8 typer af zink, når vi taler om kosttilskud. En solidt valg – udover orotat og pikolinat – er zink, der er bundet til methionin. Det er nemlig også nemt at optage for kroppen, og med alle de bedste fordele.

Zink kan købes som kosttilskud hos de fleste apoteker og desuden i mange supermarkeder. Du har dog flere valgmuligheder, når du køber på internettet. Her er priserne også billigere. BulkPowders er et fint sted at købe zink, så det er den løsning, vi anbefaler herfra.

Køb Zink hos BulkPowders her!

ZMA

ZMA er et kosttilskud, der både indeholder zink, magnesium og vitamin B6. Disse vitaminer arbejder godt sammen, og de er alle essentielle for vores velvære.

Derfor er det også et glimrende kosttilskud, som du kan vælge at tage i stedet for almindelig zink.

Læs mere om ZMA her.

Konklusion

Zink er det vigtigste mineral for mænd, og det er også forholdsvis vigtigt for kvinder.

Vi anbefaler, at du indtager en passende mængde zink igennem kosten. 15 mg er som regel fint, men husk på, at det ikke er alt den zink du indtager, som bliver optaget. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt med mere – for eksempel hvis du har et mineralunderskud. Her er et kosttilskud oplagt, og heldigvis er det både billigt og nemt at finde.

Skriv gerne i kommentarfeltet, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til emnet!