Fiskeolie er det samme som Omega-3 fedtsyrer, også kendt som de sunde fedtsyrer. Omega-3 er vigtigt for vores helbred, da kroppen benytter disse fedtsyrer for at holde hjertet, hjernen og adskillige andre kropsdele i ideel stand. Derfor er fiskeolie livsnødvendigt for os.

Omega-3 er nemt at få igennem kosten, hvis bare vi spiser rigeligt med fisk. Men det er der mange, der ikke gør, og derfor er Omega-3 underskud mere almindeligt end nogensinde før.

Én løsning er at spise flere fisk, hvilket dog er lidt dyrt – og i øvrigt besværligt hvis du er typen, der ikke kan lide fisk. Alternativet er at supplementers med et tilskud, hvilket er nemt og lige til. Her får du en guide til Omega-3 fiskeolie, hvor vi blandt andet ser nærmere på, hvad det egentlig er, hvorfor det er livsnødvendigt, hvilke tilskud der er de bedste, samt hvilke fordele du får ud af at indtage en smule fiskeolie hver dag.

Hvad er Omega-3?

Omega-3 er en gruppe af fedtsyrer, som især findes i fisk. Derfor er de også kendte under den almindelige betegnelse “fiskeolie”. Helt konkret tilhører Omega-3 dog de flerumættede fedtsyrer, som også er kendt som de sunde fedtsyrer, da de er livsnødvendige for at kroppen kan fungere ordentligt.

Der er flere syrer, der går ind under Omega-3:

  • EPA
  • DHA
  • ALA

EPA og DHA findes primært i fisk, skaldyr og andet godt fra havet. ALA er en Omega-3 fedtsyre, som findes i planter, så derfor er det også muligt for vegetarer og veganere at indtage Omega-3, om end det er noget mere besværligt. ALA bliver omdannet til EPA og DHA af kroppen, men det er i forholdsvis små mængder.

Der findes desuden andre fedtsyrer med navnet “Omega”. Her er der tale om Omega-6 og Omega-9. Omega-6 er flerumættede fedtsyrer og findes især i kød og i mange planter. Derfor har vi ofte langt mere Omega-6 i kroppen, end vi har Omega-3. Så selvom Omega-6 er sundt, skal forholdet helst være tilpasset, og derfor er det vigtigt at være opmærksom på balancen mellem de to. Omega-9 er enkeltumættede og ses især i sunde frugter og grøntsager. Gode kilder er at spise avocado og bruge olivenolie. Omega-9 kan passende blandes med fiskeolie, da det øger optagelsen af Omega-3.

Blandt de bedste naturlige kilder til Omega-3 har vi fede fisk som makrel, laks og sardiner. Andre fisk som ørreder, ål og sild har også Omega-3 i sig. Det samme har de fleste skaldyr, som fx østers.

Hvis du ikke spiser nok af disse, så bør du supplementers med fiskeolie. Olien udvindes af fiskene og sælges som kosttilskud.

Bedste Omega-3 fiskeolie

Generelt anbefaler vi, at du vælger en flydende fiskeolie frem for tabletter. Tabletter er ganske fine, men indholdet i hver tablet er normalt ikke meget, så typisk skal du tage flere af slagsen hver dag. Det bliver hurtigt irriterende, så det er en del nemmere at drikke olien direkte – hvis ellers du har det fint med smagen!

Herunder anbefaler vi 2 forskellige flydende fiskeolier, samt ét produkt af tabletter der fungerer fint, hvis du absolut foretrækker denne variant af Omega-3.

Lusi Islandsk Fiskeolie (med citrus)

Den mest velsmagende fiskeolie på markedet. Lusi Islandsk Fiskeolie er flydende og byder på en god citrussmag, så du kommer sjældent til at mærke meget til fiskesmagen.

Samtidig er fiskeolien billig – det er den billigste flydende fiskeolie på markedet, da du kan købe en flaske på 240 ml for bare 84 kroner hos Helsebixen. Du kan også købe olien hos diverse supermarkeder, men ofte til en lidt dyrere pris, så vi anbefaler, at du køber på nettet.

Lusi Islandsk Fiskeolie byder på et fornuftigt indhold af både EPA og DHA, som er de vigtigste syrer i Omega-3 kæden. Derfor er det både en sund, velsmagende og billig fiskeolie, som vi taler om her.

Køb denne fiskeolie hos Helsebixen!

ArcticMed Omega-3

Den bedste variant på markedet. ArcticMeds Omega-3 er fantastisk, da fiskeolien er af enormt høj kvalitet, og da smagen faktisk er ganske god, da de tilsætter en smule citron.

Desuden er deres fiskeolie tilsat en smule olivenolie. Det betyder, at du får tilført Omega-9, som hjælper med optagelsen af Omega-3 og som sikrer en optimal balance.

Ulempen: ArcticMeds Omega-3 er et dyrt produkt. En flaske med 300 ml koster cirka 240 kroner. Det er den bedste fiskeolie på markedet, men du skal så sandelig også betale for det. Til gengæld er der fri fragt, hvis du køber hos ArcticMed selv.

Fiskeolie tabletter

Bodylab har de bedste tabletter på markedet. Vi foretrækker selv den flydende form, men hvis du er mest til tabletter, så er det uden tvivl dette produkt du skal vælge, da der intet dårligt er at sige om Bodylabs produkt.

Den eneste ulempe er egentlig bare, at du skal tage 3 tabletter hver dag for at dække behovet. Så er det nemmere med en flydende olie, hvor du bare kan tage en skefuld.

Men når det så er sagt, byder disse fiskeolie tabletter på rigtig fin kvalitet, og du får meget for pengene. Bodylab er kendte for at lave gode og sunde produkter, og dette er ingen undtagelse.

Her får du nemlig 120 tabletter som hver indeholder 1.000 mg ren fiskeolie. Med tre tabletter får du 990 mg EPA og 660 mg DHA, hvilket er tilstrækkeligt. Det betyder samtidig, at du for 59 kroner kan få fiskeolie nok til 40 dage. Desuden er der mængderabat, hvis du er i humør til at købe flere Omega-3 tabletter end bare en enkelt bøtte.

Tag et kig på Bodylabs fiskeolie tabletter her!

Fordele ved fiskeolie

Omega-3 er vigtigt for alle kroppens celler, da selve cellemembranen er afhængig af netop denne fedtsyre. Størstedelen af cellerne består af fedt, så det er vigtigt med de rette fedtsyrer.

Meget tyder også på, at Omega-3 er enormt vigtigt for både hjertet og hjernen. Især for hjernen som ligesom kroppens celler hovedsageligt består af fedt. Fedtsyrer udgør nemlig to tredjedele af hjernen.

Hvis du har den rette mængde Omega-3 i kroppen, og hvis du holder et fornuftigt indtag kørende, vil du opleve positive effekter som bedre søvn, bedre hukommelse, bedre koncentrationsevne og et generelt bedre helbred. Hormoner kan også balanceres bedre, og du undgår lettere inflammation.

I forbindelse med fitness og styrketræning kan fiskeolie også være gavnligt. Det er ekstra kalorier, som samtidig er sunde, og fedt er vigtigt for vores fysiske velvære. Da mange af de tidligere fordele (bedre søvn og en mere naturlig hormonbalance) også bringe fitnessrelaterede fordele med sig, er det ret tydeligt, at enhver som styrketræner kan drage rigtig god nytte af at supplementers med Omega-3 fedtsyrer.

Det er egentlig bare få af fordelene ved fiskeolie, så du bør absolut sørge for, at dit Omega-3 indtag er i orden.

Hvem bør tage Omega-3 som tilskud?

Enhver som ønsker et godt helbred. Hvis du tager Omega-3 fedtsyrer, kan du nyde godt af de fordele, der blev nævnt højere oppe. Kroppen af afhængig af disse fedtsyrer, og du gavner både hjerne, hjerte og muskler ved at have et fornuftigt niveau af Omega-3 i kroppen.

Det skal selvfølgelig opretholdes, så det er klogest at tage en lille mængde Omega-3 som tilskud hver dag. Spiser du fisk eller skaldyr den pågældende dag, så kan du springe over –

Hvis du er i tvivl omkring, hvorvidt du har brug for et Omega-3 tilskud eller ej, så kontakt din læge og få lavet en blodprøve. Her kan du se en oversigt over kroppens niveauer af Omega-3. Bed gerne om både Omega-3 indeks samt forholdet mellem Omega-3 og Omega-6. Hvis det ikke er muligt at få lavet denne test hos din læge, kan du bestille en prøve på nettet, hvilket koster omkring 700 kroner hos svenske ArcticMed, der er bedst i branchen.

Konklusion

Fiskeolie er enormt sundt. Hvis du ikke spiser fisk regelmæssigt, så har du brug for Omega-3 som tilskud. Vi håber, at denne artikel har gjort dig en smule klogere på emnet, og du skal være velkommen til at prøve et af de anbefalede produkter af.

Har du nogle spørgsmål omkring fiskeolie og Omega-3? Stil dem herunder. Du er også velkommen til at tilføje lidt viden, hvis du mener, at der er detaljer som andre læsere har brug for at vide.