Proteinpulver er måske det mest kendte kosttilskud inden for fitness og træning. Det er en god måde at få ekstra protein på, og ofte smager proteinpulver også enormt godt.

Her får du en guide til proteinpulver, så du er sikret et godt produkt, næste gang du køber det. Vi ser også på nogle af de mange fordele ved protein, og hvor store mængder du egentlig bør indtage.

Proteinpulver top 3

Der er mange gode valg på markedet, når det kommer til protein. Vi har prøvet en del forskellige pulvere, og vi er kommet frem til denne top 3 ud fra disse faktorer:

  • Renhed
  • Smagsmuligheder
  • Pris

Der er tale om proteinpulver fra henholdsvis Bodylab, Nutramino og Bulk Powders. Læs nærmere om hver enkelt herunder!

Bodylab Proteinpulver

Bodylab proteinpulverBodylab er en af de mest populære producenter af proteinpulver. De tilbyder høj kvalitet, mange forskellige varianter, også har de gratis fragt, når du bestiller deres populære Whey 100-pulver.

Vi har testet deres Whey 100 proteinpulver, og det er umiddelbart det bedste på markedet. Det et en kombination af valleisolat og vallekoncentrat. Du har valgmuligheden mellem følgende smagsvarianter:

  • Ultimate Chocolate
  • Strawberry Milkshake
  • Strawberry & White Chocolate
  • Vanilla
  • Creamy Banana
  • Mango
  • Neutral
  • Peach/Orange
  • Salted Caramel

De første 4 er bestsellers og særdeles populære, men de fleste af dem er gode.

Det vigtigste ved Bodylabs proteinpulver er at det virker. Det er en fantastisk kilde til protein, hvor en stor portion er vigtige aminosyrer.

Umiddelbart vores foretrukne valg på markedet, og helt klart noget proteinpulver, du vil blive glad for.

Kiloprisen er 169,- og her er der protein til et godt stykke tid.

Køb Bodylab protein lige her!

Bulk Powders Proteinpulver

Bulk Powders proteinpulverBulk Powders er kendte for at sælge gode produkter til priser, der er blandt de laveste på markedet. Det har vist sig at være en succesformular, og de gør det samme med deres proteinpulver.

Bulk Powders’ protein er af overraskende høj kvalitet. Det er rigtigt godt. Især deres Pure Whey Protein er kanon, og det er denne variant, vi anbefaler her. Der er tale om valleprotein fra græsfodrede køer. Det indeholder 82% protein, hvilket er rigtigt solidt, og det inkluderer et højt indhold af BCAA (essentielle aminosyrer).

Proteinpulveret er lavt i fedt, kulhydrater, sukker, laktose og kolesterol. Du har mere end 20 forskellige smagsvarianter at vælge imellem. Vi mener, at de bedste er chokolade, jordbær, vanille og hindbær, men du kan selv prøve dig frem og vælge din favorit.

Det bedste er at det er billigt. Kiloprisen er 139 kroner, men Bulk Powders har ofte tilbud. Desuden får du mængderabat hvis du køber flere kilo på én gang. Alt i alt er deres Pure Whey Protein klart anbefalet herfra.

Se Bulk Powders’ Pure Whey proteinpulver her!

Nutramino Proteinpulver

Nutramino proteinpulverNutramino er en anden udbyder af proteinpulver. Ligesom med Bodylabs protein, er der masser af smagsvarianter, og det er super nemt at få fat på i Danmark.

Nutramino får gode anmeldelser af forbrugerne, og i vores test var vi også vilde med produktet. Vi prøvede deres Chocolate og Banana Chocolate varianter, og sidstnævnte er især undervurderet.

Proteinindholdet er som det skal være. Ligesom med Bodylabs Whey 100, bruger Nutramino en kombination af isolat og koncentrat. Der er også tale om valleprotein (whey) lige her, og det er fornuftigt for alle, der ikke er veganere og ikke er laktoseintolerante.

Proteinpulveret fås i mange forskellige størrelser. Lige fra små poser til store bøtter. Der er mange forskellige smagsvarianter, og du får et overblik over hele udvalget ved at klikke på linket herunder.

Tjek hele udvalget af Nutramino proteinpulver her!

Hvad er protein egentlig?

Protein er et af de helt store næringsstoffer, som optræder naturligt i langt de fleste fødevarer. Det kan ses som kroppens byggesten, da de fleste celler har brug for protein, og fordi det er meget vigtigt for vores generelle velvære. Protein bruges blandt andet til:

  • Celler og væv
  • Hormoner
  • Antistoffer
  • Enzymer
  • Muskelvækst

Protein er altså absolut nødvendigt for os.

Det er dog nemt at få protein, da de fleste fødevarer indeholder næringsstoffet i en eller anden mængde. Protein forekommer dog i de største mængder i disse madvarer:

  • Kød
  • Fisk
  • Æg
  • Bønner
  • Nødder

Meget af det protein, som vi indtager, bruges af kroppens celler til de almindelige funktioner. Det er altså kroppens byggesten. Overskydende mængder bruges som energi og til forbrænding.

Protein fungerer bedst, når det kommer sammen med enten kulhydrater eller fedt. Kombinationen af protein og fedt er for eksempel rigtig god til opbygning af muskler, optimering af hormoner, og vægttab.

De fleste danskere indtager rigeligt protein igennem kosten, så i realiteten er det sjældent nødvendigt at supplementere med proteinpulver. Pulveret kan dog være udmærket, hvis du styrketræner hårdt, og at du har brug for ekstra protein at bygge muskler op med.

Det var den amerikanske kemiker Linus Pauling, der gjorde store fremskridt i at undersøge, hvordan proteiner er opbyggede. Han modtog Nobelprisen for det i 1954. Pauling var også stor tilhænger af Vitamin C og talte meget positivt om dets effekter.

Varianter af proteinpulver

Du finder mange forskellige varianter af proteinpulver.

Varianterne afhænger af, hvordan pulveret er udvundet. Nogle er bedre end andre, men lad os starte med en oversigt over alle de mest typiske varianter:

  • Whey
  • Æg
  • Ærte
  • Soja
  • Ris
  • Kasein
  • Hamp

Whey er umiddelbart den mest effektive og mest populære variant af proteinpulver. Den er dog ikke fantastisk, hvis du er laktoseintolerant. Æg er næsten lige så effektiv, men til gengæld er æggeprotein normalt lidt dyrere.

Ærteprotein og sojaprotein er glimrende proteinkilder, hvis du er veganer eller vegetar.

Hvis du køber whey protein, så vil du se, at denne variant i sig selv er opdelt i to grupper: Koncentrat og isolat.

Det betyder egentlig bare, hvor stor proteinmængden er i selve pulveret. Koncentrat har et lavere indhold end isolat, så isolat er i og for sig en “renere” udgave. Isolatprotein indeholder mere end 90% protein og har dermed mindre plads til andre næringsstoffer. Koncentratprotein vil typisk være et sted mellem 30 og 80% protein og indeholder større mængde fedt, kulhydrater eller laktose ved siden af selve proteinmængden. Dog fungerer begge varianter helt fint, hvis du bruger proteinpulver til træning og muskelvækst. Isolatprotein er blot en lille smule bedre.

Fordele ved protein i kosten

Det er nødvendigt for os at indtage protein i kosten: Vi kan ikke overleve uden. Og så simpelt er det egentlig.

Men hvis vi indtager nok protein, altså mere end bare kroppens essentielle behov, så er der også nogle andre fordele, der begynder at optræde. Så udover at være vigtigt for alle de kemiske reaktioner, der foregår i levende organismer, kan protein også lidt mere. Og det er en god grund til, at så mange mennesker supplerer med ekstra protein.

Protein er særligt kendt for dets muskelopbyggende egenskaber. Musklerne er dybt afhængige af protein, og de består faktisk af det. Du vil opdage, at hvis du ikke indtager protein nok, mens du træner, vil det være særdeles svært at øge kroppens muskelmasse. Omvendt bliver det ret nemt, hvis du har optimeret dit proteinindtag.

Derudover er der også andre synlige fordele, som optræder, når du spiser nok proteiner. Det gælder for eksempel bedre vækst af hår og negle, samt bedre velvære i det hele taget. Protein giver os nemlig energi i hverdagen. Det er også ganske almindeligt, at fødevarer rige på protein mætter bedre end andre fødevarer.

Protein er super vigtigt, og der er mange fordele, hvis du indtager en korrekt mængde. Det siges ofte, at vi dagligt har brug for 0,83 gram per kg kropsvægt til at vedligeholde kroppen. Hvis målet er muskelvækst, så er det tit nødvendigt med lidt mere. Gå i så fald efter et stykke over 1 gram per kg kropsvægt. Den gennemsnitlige dansker indtager 1,1 gram per kg kropsvægt, hvilket er rigeligt til almindelige forhold, men som kan optimeres yderligere i forhold til muskelvækst.

Ulemper ved proteinpulver

I små mængder er der ingen deciderede ulemper ved protein eller proteinpulver. Men i store mængder bliver alt farligt, og det gælder også med protein.

Ved overdrevne mængder vil du opleve, at du ofte skal på toilettet. En anden ulempe ved højt proteinindtag er, at du får for meget luft i maven.

Der er også tegn på, at overdrevent indtag af protein kan fører til problemer med nyrerne.

Vi anbefaler altså, at du tager proteinpulver i fornuftige mængder og ikke overdriver alt for meget – selv hvis du træner hårdt. Det vigtigste er altid kroppens velvære.

3 grunde til at supplementere med protein

Her får du 3 hurtige grunde til at supplementere med protein – altså i form af proteinpulver:

1. Vigtigt for opbygning af muskler

Du kan formentligt indtage de rette mængder protein i kosten, men hvis du satser særligt på at få større muskler, så er protein vigtigt. Du kan optimere indtaget ved at finde den rette mængde og supplementere med det i form af proteinpulveret.

2. Proteinpulver smager godt

Du kan købe protein i mange forskellige smagsvarianter. Flere af disse smager godt, og det er en fin fordel. For eksempel kan du tilsætte en mængde proteinpulver i en smoothie og gøre den endnu mere velsmagende. Du kan få et hav af smagsvarianter, som fx chokolade, banan, vanilje, jordbær og mange flere.

3. En billig kilde til protein

Kiloprisen for ren protein er forholdsvis god, når vi taler om proteinpulver. Det er en billig ekstra kilde til protein, hvis du har brug for mere. Sammenlignet med protein igennem kosten, får du meget mere for pengene i form af pulveret. Almindelige proteinkilder, som fx kød og fisk, er ret dyre, hvis vi skal op i store mængder protein, der er nemme at indtage. Så det er en god fordel ved pulveret.

Generelle spørgsmål og svar

Her kommer nogle typiske spørgsmål omkring protein, som vi svarer på. De kan formentligt give dig nogle af de svar, du leder efter, hvis du er nysgerrig.

Er proteinpulver doping? Nej, protein er ikke doping. Pulveret er som sådan ikke anderledes end protein igennem kosten – det kommer bare fra en anden kilde. Du vil aldrig teste positiv for protein i en test, da det er et alment næringsstof og det er ganske normalt at atleter indtager proteinpulver.

Er proteinpulver nødvendigt for at træne? Nej, du kan sagtens træne uden, og du kan også sagtens lave gode fremskridt uden. Det er dog en god idé, hvis du ønsker ekstra protein i kosten, og hvis du godt kan lide at tage pulveret.

Hvilket pulver er det bedste at vælge? Det så vi nærmere på i begyndelsen af artiklen. Bodylab, Nutramino og Bulk Powders producerer alle glimrende produkter, så et af deres er altid et glimrende valg.

Har du flere gode spørgsmål? Stil dem i kommentarfeltet i bunden af siden!