En træningsbold gør det muligt at lave et hav af øvelser. Derfor er det et stykke udstyr, som findes i stort set alle danske fitnesscentre. Du kan dog også købe en træningsbold til hjemmet – de er overraskende billige.

Her ser vi nærmere på alt, hvad der har med træningsbolde at gøre: Først og fremmest skal det handle om, hvad du kan lave med bolden, dernæst fordelene; og til sidst kan du finde et par produktanmeldelser, hvis du er klar til at købe din bold her og nu.

Fakta og viden

Træningsbolde er også kendt som yogabolde, fitnessbolde og gymnastikbolde. Her i artiklen vil du opdage, at vi indimellem bruger disse synonymer, men i bund og grund er der tale om den samme ting.

Du har med sikkerhed set en træningsbold allerede. De fleste danske fitnesscentre og sportshaller har disse bolde med i inventaret. Boldene er karakteristiske ved at være store og bløde – dog kommer de i forskellige størrelser.

En træningsbold/yogabold/gymnastikbold er især god til mave- og rygøvelser. Du kan dog træne stort set hele kroppen med træningsbold øvelser, og mange bruger også bolden til generel balancetræning.

Rent prismæssigt er en gymnastikbold et af de billigste redskaber, du overhovedet kan anskaffe dig. Priserne ligger typisk på nogle få hundrede kroner. Det største problem er ofte at finde plads til bolden i hjemmet, da den nemt kan fylde lidt. Vi kommer med nogle produktanbefalinger senere, hvor du kan finde forslag til bolde i alle størrelser. Først skal det dog handle om lidt øvelser!

Øvelser med træningsbold

Du kan reelt træne hele kroppen med en træningsbold – både overkrop, underkrop og core. Der er et bredt udvalg af øvelser.

Eksempler på core-øvelser med gymnastikbold er ball-crunch (små mavebøjninger på bolden), planken, rollaway, ryg-extensions og twists. Generelt bruges træningsbolde netop mest til mave- og rygtræning.

Wall-pushups og ball dips er nogle af de mest populære overkropsøvelser med træningsbolde. Til træning af underkrop kan du lave wall-squats, samt leg curls og meget mere.

Du behøver dog ikke at lave en super intensiv træning med din bold. Man kan sagtens lave små balance- og stabilitetsøvelser. Alene det at sidde på en yogabold har vist sig at være godt for ryggen!

Vi anbefaler, at du ser nogle videoer for at blive bekendt med de bedste træningsboldsøvelser.

Denne video viser de bedste begynderøvelser, med fokus på stabilitet:

Mens den næste video sætter mere fokus på effektiv muskeltræning ved hjælp af bolden:

Fordele ved at bruge en træningsbold

En træningsbold kan gøre din krop stærkere – simpelthen fordi du kan lave rigtigt mange mave- og rygøvelser med bolden.

Den er dog især god til genoptræning. Hvis du vil forbedre din mobilitet og bevægelighed er det et af de bedste produkter, du kommer i nærheden af. Mange fysioterapeuter bruger aktivt træningsbolde, når de hjælper atleter tilbage fra skader, eller når de hjælper almindelige mennesker tilbage til hverdagen efter alvorlige skader.

Selv udover generel kropstræning og genoptræning er der et par fordele.

Det er nemlig enormt sjovt at bruge en træningsbold! Der er en grund til, at disse gymnastikbolde er blevet så populære over årene: Folk er vilde med at bruge dem.

Til balancetræning er det også et oplagt redskab. Prøv selv at stå på en træningsbold og holde dig oprejst – det kræver ofte lidt øvelse først. Balancetræning er enormt vigtigt for alle mennesker, men det er en træningsform, der ofte overses. Atleter træner balance som en fast del af deres rutine. Den samfundsgruppe, der har allermest brug for at træne balance, er ældre mennesker – her betyder det nemlig mest. En træningsbold kan overvejes til formålet, men husk at udføre øvelser i et overskueligt tempo og på den rigtige måde.

Overordnet er der rigtigt mange fordele ved at træne med en gymnastikbold!

Bedste træningsbold

Efter at have kigget markedet igennem for gymnastikbolde, er vi kommet frem til tre specifikke anbefalinger.

Vores bedste bud på en god træningsbold er denne Endurance Gym Ball som sælges hos BilligSport24. Det er et kvalitetsprodukt, og du har mulighed for at vælge imellem flere størrelser: Heriblandt 55, 65 eller 75 cm i diameter. Endurance-bolden tåler god modstand og holder længe. Der følger en pumpe med, så det er nemt at komme i gang fra dag et. Med denne bold kan du kort sagt lave alle øvelserne med træningsbold, og den vejledende pris er blot 225 kroner. Umiddelbart det bedste valg for dig, der vil lave et bredt udvalg af øvelser, og som ønsker et solidt all-round redskab.

Hvis du ønsker noget lidt billigere, så kan du overveje Pilates træningsbold fra GetBig.dk. Igen er der tale om et kvalitetsprodukt, men modstandsdygtigheden er lidt lavere. Denne gymbold kan dog sagtens holde op til 150 kg, så for de fleste fitnessudøvere er det alt nok. Der er gode muligheder for at få en bold helt efter dine egne præferencer: Hos GetBig kan du nemlig selv vælge størrelse og farve. Størrelserne er igen 55, 65 og 75 cm. Den vejledende pris er 119 kroner – derfor er det den bedste billige træningsbold på markedet lige nu!

Til de mest seriøse motionsentusiaster og sportsudøvere vil vi anbefale et tredje produkt: Trendy Swissball fra Fitnesstorvet. Denne træningsbold har en enorm belastningsstyrke, da den holder helt op til 250 kg. Den er yderst velegnet til brug i hjemmet eller i fitnesscenteret, da den gør det muligt at træne med ekstra vægtbelastning. Prismæssigt er den i øvrigt billig: Du skal kun betale 149 kroner! Trendy Swissball kommer ligeledes i 55, 65 og 75 cm. Vi gennemgår fordelene ved de forskellige størrelser i det næste afsnit. Én vigtig ting at vide om Trendy Swissball er dog, at der ikke følger en pumpe med, så den skal du altså købe separat, hvis du vælger denne træningsbold. Vi vil dog klart mene, at det er markedets bedste bold, hvis du leder efter noget særligt solidt og modstandsdygtigt.

Størrelse på træningsbold

Hvilken størrelse skal man købe?

Det er et ret udbredt spørgsmål, som mange kunder stiller. Heldigvis er svaret simpelt: Du skal købe størrelse efter din egen højde. Hver bolds størrelse er angivet i diameter i oppustet form.

En bold på 55 cm er bedst til personer med en højde mellem 155 og 170 cm. Det vil fx sige unge teenagere og flertallet af kvinder.

65 cm er den størrelse, som de fleste voksne skal købe. Det er nemlig den ideelle størrelse for personer som er mellem 171 og 186 cm høje. Dermed en god portion af alle kvinder, samt størstedelen af mænd.

En træningsbold på 75 centimeter henvender sig til de høje: Alle over 187 cm.

Når du pumper din gymnastikbold op, vil du i øvrigt opleve, at det kan tage lidt tid, før den er fuldt pumpet ud. Den kan derfor virke ret lille, når du får den leveret, og når du pumper første gang. Men bliv ved: Materialet kan nemt give sig, så sørg for, at den er fuld pumpet op. Det kan i øvrigt være en god idé at holde øje med bolden regelmæssigt og pumpe hver gang der er brug for det. Selv små træningsbolde har brug for at nå deres fulde størrelse.

Konklusion

Hvis du overvejer at anskaffe dig en træningsbold, så anbefaler vi helt klart, at du køber én. Det er en billig investering, der gør din træning sjovere og mere effektiv.

Vi håber, at denne guide har været til gavn – ellers er du velkommen til at skrive i kommentarfeltet, hvis der er flere ting, du gerne vil vide om træningsbolde!