De fleste danskere tager en eller anden form for kosttilskud. Og der er faktisk rigtig god grund til det – kosttilskud kan nemlig være en nem vej til mere næring. Flere kosttilskud anbefales også jævnligt af læger og andre fagkyndige. Derfor er der ingen tvivl om, at det kan give mening med kosttilskud, men at det dog handler om at finde de rette.

Vi har set nærmere på nogle af de mange kosttilskud på markedet, og det har resulteret i denne oversigt med de bedste kosttilskud i 2019. Vi ser nærmere på kosttilskud til forskellige formål, så uanset om du er mest interesseret i styrketræning, kondition, generelt helbred, eller næring til hud og hår, får du herunder nogle bud på gode kosttilskud.

Bedste kosttilskud til styrketræning og muskelvækst

Hvis du specifikt ønsker at finde kosttilskud til styrketræning og muskelvækst, så bør du se nærmere på proteinpulver og aminosyrer.

Musklernes vækst afhænger nemlig i høj grad af protein. Det er ikke noget vidundermiddel, men det er smart at tage, hvis du vil sikre dig, at dit proteinindtag er tilstrækkeligt. Bemærk dog, at du som alternativ også bare kan spise nok protein igennem kosten. Det virker præcis lige så godt.

Men det absolut bedste kosttilskud til muskelvækst er kreatin. Kreatin har beviste effekter, og det er det perfekte middel at tage i brug, når du ønsker at tage på i vægt, og når du ønsker større muskler.

Et andet tilskud, som du eventuelt kan se nærmere på, er Omega-3 fiskeolie. Essentielle fedtsyrer er vigtige for kroppen som helhed, og især når du ønsker at øge din muskelvækst.

Bedste kosttilskud til vægttab

Når du ønsker at tabe dig i vægt, bør kosttilskud ikke være dit fokuspunkt. I stedet bør du spise mindre og samtidig træne aktivt. Du bør selvfølgelig kun tabe dig, hvis du rent faktisk har brug for det. Men i så fald handler det egentlig mest om at reducere antallet af kalorier.

Hvis du spiser mindre i forbindelse med et forsøg på vægttab, så bliver det dog sværere at få visse næringsstoffer. Derfor er vitaminer og mineraler vigtige at tage – simpelthen for at sikre dig, at du fortsat får mikronæringsstoffer i nødvendige mængder. Det kan du sikre dig med et kosttilskud. En ganske simpel vitaminpille er umiddelbart det bedste valg – ellers handler vægttab mest om livsstil og almindelig kost.

Bedste kosttilskud til hud og hår

De bedste kosttilskud til hud og hår skal også findes inden for vitaminer og mineraler. Men her er det vigtigt at være mere specifik.

C-vitamin er umiddelbart det vigtigste. Det er enormt godt for både hud og hår. C-vitamin styrker kroppens immunforsvar, således kroppen bliver stærkere til selv at gardere sig mod hudrelaterede problemer. Desuden hjælper C-vitamin med at danne kollagen, hvilket også er vigtigt for huden.

Når det kommer til håret, så bør du se nærmere på et mineral som zink. Mange oplever fremragende hårvækst efter at supplere med zink, så det er absolut et af de bedste kosttilskud til hud og hår. Husk dog at tage zink i en passende mængde, og husk også på at mineralbalancen skal være passende. Det kan fx være smart at tage kobber og jern ved siden af zink – jern er især relevant for kvinder.

Kosttilskud til generel sundhed

Når det kommer til generel sundhed, så kan man argumentere for, at mange forskellige kosttilskud er gode at tage, men hvilke er de bedste af de bedste?

D-vitamin er nødvendigt for vores helbred. Vi kan få det fra solen, men i Danmark er det desværre kun om sommeren, at de fleste får tilstrækkelige mængder. Resten af året kan det passende tages som et kosttilskud.

Vitamin B12 er et vitamin, som der er udbredt mangel af. B12-vitamin bliver nemlig sværere og sværere at få igennem kosten. Det er især et problem for vegetarer og vegarer, der absolut bør tage B12. Men alle andre bør også overveje det – eller i det mindste at forhøre om det hos lægen. B12-vitamin er blandt andet nødvendigt for vores røde blodlegemer, og det er nødvendigt for hjernens funktioner og velvære.

Omega 3 fiskeolie blev nævnt tidligere og bør nævnes igen. Helbredet styrkes voldsomt, når vi får nok essentielle fedtsyrer. Og det er præcis, hvad Omega 3 er. Hvis du ikke spiser fisk mindst to gange om ugen, så kan det være en god idé med fiskeolie.

Ellers kan en almindelig vitaminpille også nævnes igen. Vitamin C bør ligeledes overvejes, da det er godt for det generelle helbred. Mineraler som magnesium, zink og jern kan heller ikke undværes, så hvis du finder ud af, at du mangler et af disse, kan det være en god idé at komme i gang.

Du kan få taget en blodprøve hos lægen, hvis du vil teste din krops vitamin- og mineralindhold igennem.