Et af de vigtigste vitaminer, der findes, er A-vitamin. Den gode nyhed er, at de fleste danskere ikke lider af mangel på vitaminet, så kun i udvalgte tilfælde er det nødvendigt at supplere. Til gengæld skal du passe på med ikke at få for meget. Her er en fuld guide til A-vitamin, hvor vi ser på de bedste fordele og ulemper ved vitaminet.

Hvad er A-vitamin?

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det er en overordnet kategori, der består af stoffer som retinol, retinal og retinoinsyre. Andre stoffer, som fx beta-caroten og andre karotener, kan omdannes til A-vitamin når først det er optaget af kroppen. Beta-caroten kan således betragtes som et forstadie til vitaminet.

Det er nødvendigt at optage A-vitamin for at opretholde et godt helbred. Hormonproduktionen afhænger til en vis grad af A-vitamin. Desuden er det vigtigt for synet og for huden.

Kroppen kan lagre A-vitamin og gemme det til tider, hvor den virkelig har brug for det. Af den grund finder vi store mængder A-vitamin i leveren. Både hos mennesker, men hos også dyr. Det er blandt andet en grund til, at lever er så næringsrigt at spise. Udover i selve leveren kan Vitamin A også gemmes i kroppens almindelige fedtvæv.

A-vitamin betegnes desuden som en antioxidant, lidt på samme måde som C-vitamin og E-vitamin også fungerer som antioxidanter.

Kilder til Vitamin A

Vitamin A i sin rene form kan være forholdsvis svært at finde, men ved at spise lever og fedtholdigt kød er det muligt at optage tilstrækkelige mængder.

Derudover kan du indtage karotener, især beta-caroten, som findes i rigtigt mange frugter og grøntsager. Især i gulerødder, tomater og vandmelon er der mange karotener. Efter du har indtaget karotener, så kan kroppen selv omdanne dem til A-vitamin. Vi omdanner dog ikke altid samme mængde. Desuden er det ikke alle karotener, der bliver til A-vitamin, hvis kroppen i forvejen har rigeligt med A-vitamin. I så fald får karotener lov til at blive i sin naturlige form, hvilket blandt andet er grunden til, at mange oplever en flot orange farve i huden efter at have spist mange gulerødder.

Fordele ved Vitamin A

Især for synet er A-vitamin vigtigt. Der er lavet undersøgelser, som viser, at hvis en moder lider af mangel på A-vitamin under graviditeten, så er der større chancer for, at barnet lider af synsrelaterede problemer.

Samtidig er der mange, der oplever at de får et bedre syn over en periode, hvis de indtager mange A-vitaminholdige fødevarer, som for eksempel gulerødder.

Derudover er A-vitamin en vigtig antioxidant, som er med til at bekæmpe frie radikaler i kroppen.

Når det kommer til hormonproduktion, så spiller A-vitamin også en rolle. A-vitamin hjælper desuden med produktion af sædceller, så det er ret smart at indtage fornuftige mængder af vitaminet for personer, der prøver at blive forældre.

Korrekt mængde A-vitamin

Den danske sundhedsstyrelse anbefaler, at vi indtager mellem 700 og 900 mikrogram retinol (dvs. A-vitamin) om dagen. For gravide kvinder kan behovet strække sig til 1.000 mikrogram, dvs. 1 milligram. Her taler vi dog om den mere rene udgave af A-vitamin. Når det kommer til beta-caroten, det stof som kroppen selv skal omdanne til Vitamin A, anbefales i stedet en daglig mængde på 10 milligram om dagen.

Omkring 190 millioner mennesker lider af A-vitaminmangel på global basis, ifølge WHO. De anslår desuden, at op til 650.000 børn dør hvert år på grund af mangel på samme, og at mindst 250.000 børn får betragtelige synsproblemer. Problemet er størst i u-lande, især i Afrika. Der arbejdes aktivt på at forbedre situationen af diverse velgørenhedsorganisationer, samt offentlige myndigheder.

I Danmark er det dog ret usædvanligt at se mangel på A-vitamin. Næsten alle danskere menes at have fornuftige mængder af vitaminet i kroppen, og det kræver heller ikke ret meget at rette op på et A-vitaminunderskud, da vi har mange gode kilder i kosten, som både er nemme og billige at få fat på. For eksempel: Gulerødder, tomater, broccoli, kød (især lever) og fisk.

Alkoholikere risikerer dog i højere grad at have mangel på vitaminet, da de oftere har problemer med leveren og derfor ikke altid kan opbevare A-vitamin i kroppen på samme måde, som personer der har et mere begrænset alkoholindtag.

Husk desuden, at man kan få for meget A-vitamin. Der skal meget til, og det er forholdsvis usædvanligt at se en overdosis af Vitamin A, men det kan ske. Kroppens egen lever har ikke godt af at indtage for meget, så du bør begrænse dit indtag, hvis muligt.

Spiser du for eksempel én stor gulerod om dagen, eller 2-3 små gulerødder, så er det aldrig nødvendigt at supplementere. Hvis du regelmæssigt spiser lever, fisk eller grønne grøntsager (fx broccoli eller grønkål) er det heller ikke nødvendigt at supplementere. Det er ret nemt at få de nødvendige mængder A-vitamin igennem kosten.

Hvornår er det nødvendigt at supplere?

Hvis du har været ved lægen og fået taget blodprøve, og det viser sig, at du mangler A-vitamin, så er det oplagt at tage et tilskud. Du kan købe gode og billige tilskud på nettet, så det er ganske nemt.

Hvad giver anledning til at få testet niveauet af A-vitamin? Typiske symptomer er hvis du føler, at dit syn bliver dårligere uden nogen åbenlys grund, hvis du ofte har hudrelaterede problemer, eller hvis du simpelthen bare mistænker, at du ikke spiser nok A-vitamin i kosten. I så fald kan du altid kontakte din læge og bede om at få taget en blodprøve, så din krops indhold af A-vitamin kan blive testet.