Vi anser pull-ups som en af fitnessverdenens klart mest vigtige øvelser. Derfor må den aldrig overses, hverken hvis du træner der derhjemme eller hvis du træner i center. Ved at investere i en pull-up bar (eller en chin-up bar) kan du lave pull-ups hvornår som helst. Derfor er det også noget af de mest populær udstyr blandt forhandlerne.

Kort om Pull-Ups

Pull-ups (kropshævninger på dansk) træner en lang række muskler og er derfor rigtig god til styrketræning. Samtidig er det en naturlig kropsvægtsøvelse, hvor du ikke behøver at bruge tunge vægte eller specielt udstyr. Det eneste, der er nødvendigt, er en enkelt pull-up bar, og det er ret nemt at få fat på.

Mange anser pull-ups som en af de fem bedste øvelser overhovedet. Den nævnes ofte sammen med squat, dødløft, bænkpres og skulderpres som en essentiel øvelse i enhver styrketræningsrutine. Og inden vi går videre til produktanbefalingerne vil vi hurtigt komme ind på de bedste fordele, samt hvordan du laver øvelsen korrekt.

Fordele

Der er mange fordele ved pull-ups, da øvelsen træner store dele af ryggen, skuldrene og armene. Her er de bedste fordele ved pull-ups:

  • Bredere ryg
  • Større arme
  • Generelt bedre form
  • Styrken du får fra pull-ups gør dig også stærkere i andre øvelser
  • Det er en funktionel øvelse, som giver styrke der kan bruges i dagligdagen
  • Hjælper på dit kropssprog: Rank ryg

Og det er blot få eksempler på fordele, som du får ud af at lave kropshævninger.

Udøvelse og korrekt form

Her er en video, der viser, hvordan du laver pull-ups korrekt:

Som alternativ til pull-ups, hvor du vender håndfladerne væk fra dig, kan du også vende øvelsen om og lave chin-ups i stedet. Her drejer du i stedet hænderne om, så de vender indad. Chin-ups sætter et større fokus på biceps og et lidt mindre fokus på ryggen, og er derfor ideelt når du ønsker at få mere vækst i overarmene.

Både pull-ups og chin-ups er rigtig gode øvelser, så vi anbefaler, at du regelmæssigt øver begge. Det giver nemlig en fantastisk vækst, hvor du rammer musklerne på to forskellige måder, også selvom øvelserne egentlig minder enormt meget om hinanden.

Du kan også eksperimentere med måden du holder hænderne på. Jo tættere hænderne er på hinanden, jo større fokus er der på armene. Og jo bredere et greb du bruger, jo mere trænes ryggen.

Køb Pull-Up Bar

Der er mange pull-up barer på markedet. Vi har taget et kig på de bedste af dem: Både med henblik på hvor praktiske de er, men også med fokus på at finde en god pris.

Almindelig stang til døren

Pull up udstyrFørst har vi en ganske almindelig pull-up bar. Det er en stang, som sættes ind i dørkarmen, og som du derefter kan bruge til øvelsen. Baren er justerbar, så den passer i flere forskellige døre. Du kan justere fra 62 til 94 centimeter, hvilket er lig med fin funktionalitet.

Designmæssigt er den simpel, men holdbar: Materialet er af aluminium, men den har to bløde håndtag, der gør at den er nem at have greb om. Den maksimale belastning ligger på 95 kg, når den er skruet fast med medfølgende skruer. Hvis du kun spænder den fast, holder den til 70 kg, så hvis det ikke er helt nok, kan du tjekke vores anbefaling længere nede.

Dette er dog det billigste produkt på markedet og fungerer fremragende, hvis bare du er inde for vægtklassen.

Pris: 149 kr

Køb hos GetBig.dk lige her.

Chin-Up Bar

Chin up udstyrEn chin-up bar er et fint alternativ. Den kan egentlig meget af det samme, men den har bare et lidt andet design. Derfor byder den også på flere muligheder – i hvert fald med henblik på øvelser.

Den er ikke helt så justerbar som pull-up baren der blev nævnt før. Alligevel er den dog super lækker og nem at montere. Du skal selv samle den, men det er simpelt. Der følger vejledning med, når du køber baren, og det kan gøres på rigtig kort tid. Den maksimale vægtbelastning er lidt lavere end det foregående produkt, men stadig høj: Denne chin-up bar kan klare op til 100 kg.

Du kan i øvrigt også bruge den til mavetræning, grundet den funktionelle form. Den er nemlig designet til begge dele.

Pris: 249 kr

Tjek baren hos Fitnesstorvet her.

Double Handed Chin-Up Bar (Multi Greb)

Den mest avancerede model af de 3, og måske også det bedste valg. Der er flere muligheder med hensyn til selve grebet. Du kan både træne pull-ups, chin-ups og faktisk også andre øvelser, hvis du er kreativ.

Denne double-handed chin-up bar er forholdsvis justerbar. Den kan bruges i døråbninger mellem 80 og 100 centimeter, men den kan også tilpasses helt ned til 50 centimeter, hvis du sætter den op lidt anderledes. Baren holder op til 150 kg, så næsten alle kan bruge den.

Der følger beslag med til væggen hvis du ønsker ekstra sikkerhed. Den er ret nem at montere i væggen og kan sagtens tages ned igen, hvis du har behov for det.

Men det vigtigste argument for at vælge denne chin-up bar er de mange forskellige muligheder. Du kan nemlig ramme rygmusklerne på et hav af forskellige måder. Og ja, faktisk også armmusklerne. Derfor er det et super solidt valg.

Pris: 199 kr

Se produktet hos webshoppen her.

Montering af Pull-Up Bar

Ofte går monteringen af sig selv. Der er sjældent brug for faste monteringer. Ofte er pull-up og chin-up barer nemlig justerbare, og derfor kan de sættes op i enhver dørkarm.

Skulle der være tale om en pull-up bar der skal skrues ind i væggen, så følger der ofte vejledning med. Derfor er det som sådan heller ikke svært. Fordelen ved at skrue en bar fast ind i væggen er, at den så kan holde til lidt mere belastning. Det er fx oplagt hvis du har garage at træne i, eller bor i hus med fast træningsrum. Hvis du bor i lejlighed, eller generelt bare gerne vil undgå besvær, så køb dig en simpel og justerbar pull-up bar som sættes ind i dørkarmen. For eksempel ligesom den første produktanbefaling i denne artikel.

Hvor ofte bør man lave Pull-Ups?

Egentlig så ofte, som du har lyst til, uden at du selvfølgelig overtræner.

Umiddelbart er det altid bedst at inkludere pull-ups eller chin-ups i en rutine, hvor du roterer rundt mellem forskellige øvelser. Mange fitnessentusiaster og succesfulde bodybuildere træner som regel pull-ups to gange om ugen, men der er mange fremgangsmåder. Der er også folk, der i årevis har trænet pull-ups hver eneste dag og ser det som den bedste øvelse overhovedet. Ofte med det resultat, at de har en bred ryg og store biceps at vise frem.

Men vi anbefaler helt konkret, at du selv prøver dig lidt frem. Lav pull-ups ofte nok til at du ser muskelvækst, men heller ikke så ofte at du overtræner og konstant er øm. 2-3 gange om ugen er nok det mest ideelle, men det er altid bedst at mærke resultaterne på egen krop og dermed finde den rette rutine.

Konklusion

Pull-ups og/eller chin-ups er nogle ret essentielle øvelser at træne. I hvert fald hvis du ønsker en bred ryg og store arme. Pull-ups bidrager til en overordnet god form, hvilket er vigtigt for alle der træner.

Hvis du allerede er medlem af et fitnesscenter og træner dér ofte, så er det måske ikke livsnødvendigt med en pull-up bar, men det giver dog mulighed for ekstra træning, når du er derhjemme. Hvis du udelukkende træner hjemme, så er det svært at komme uden om en pull-up bar. Det er nemlig et simpelt og prisvenligt redskab der byder på fordele, som mange andre fitnessinstrumenter simpelthen ikke kan matche.

God fornøjelse med pull-ups, og skriv gerne i kommentarfeltet hvis du har nye input.